Osoba: Chodounská, Alena
Načítá se...
Emailová adresa
Datum narození
Výzkumné projekty
Organizační jednotky
Název pracovní pozice
Příjmení
Chodounská
Křestní jméno
Alena
ORCID iD
https://orcid.org/0000-0002-5240-9882
Jméno
3 výsledky
Výsledky vyhledávání
Nyní se zobrazuje 1 - 3 z 3
Publikace Otevřený přístup Anatomie akademické podpory NTK(2022) Chodounská, Alena; Razím, TomášNárodní technická knihovna v Praze (NTK) je veřejná knihovna se specializovanou kolekcí zaměřenou na technické a přírodní vědy. Studentům, vyučujícím a výzkumníkům z Vysoké školy chemicko-technologické pak sloužíme jako akademická knihovna, stejně jako výzkumníkům z Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd ČR. Všem našim uživatelům nabízíme přístup k široké kolekci odborných elektronických a tištěných zdrojů, příjemné studijní prostředí v moderní a uživatelsky přívětivé budově a vlídnou podporu při využívání informačních zdrojů, vyhledávacích nástrojů a vybavení NTK. Ve spolupráci s mentory a pedagogy se pak snažíme přispívat k rozvoji dovedností souvisejících s efektivním vyhledáváním a používáním (akademických) informací, kritickým hodnocením informačních zdrojů a prezentováním odborných výsledků. Podporu nabízíme především formou konzultaci na místě i online, a dále prostřednictvím workshopů a webinářů. V rámci příspěvku blíže představíme cílové skupiny se kterými pracujeme. Nastíníme jaké jsou výzkumné a vzdělávací potřeby našich uživatelů a jaké informační problémy nejčastěji řeší při práci na svých studijních a výzkumných projektech. Podělíme se o zkušenosti s různými formáty vzdělávacích akcí a podrobněji popíšeme obsah našich workshopů i konzultací. Zaměříme se také na metody sběru a vyhodnocování zpětné vazby a na naše postupy při průběžném přizpůsobování služeb potřebám našich (potenciálních) uživatelů.Publikace Otevřený přístup Práce s informacemi, zdroji a odbornými texty(2022) Chodounská, Alena; Razím, TomášWebinář pro učitele chemie 2. stupně ZŠ a SŠ byl zaměřený na problematiku vyhledávání, zpracovávání a prezentování odborných informací v oblasti chemie a přírodních věd. Informační specialisté Národní technické knihovny (NTK) představili volně dostupné elektronické informační zdroje vhodné pro studenty i učitele, techniky pokročilého vyhledávání a nástroje pro stahování a správu citaci. Dalším tématem bylo budování kompetencí, které souvisejí s používáním informací (např. jejich kritické hodnocení a psaní odborných textů), a které jsou přenositelné i do dalších oblastí vzdělávání a života. V závěru pracovníci NTK shrnuli zkušenosti učitelů z několika partnerských středních škol, kteří odpovídají za rozvoj těchto dovedností u svých studentů.Publikace Otevřený přístup Assessing awareness of library services: an ethnographic examination of bachelor students at two Czech technology universities(2016) Chodounská, Alena; Krueger, StephanieIn this paper, the authors present interim research results from an ongoing ethnographic examination of eight engineering undergraduate students from two technology universities in Prague, Czech Republic. A multi-layered data gathering strategy was employed, including semi-structured in-person interviews as well as in situ and virtual observations of participants interacting with learning environments. This data enabled the authors to examine whether or not students are aware of library services. “Library services” are here broadly defined to include not only traditional support services but also new, emerging areas of activity which can be categorized under the broader concept of undergraduate student support. Findings indicate very poor awareness of library offerings although participants were aware of the library as a study space. The authors additionally touch briefly upon the concept of “backward design” for service development, in which research data is gathered and considered prior to service design and launch.