Osoba:
Razím, Tomáš

Načítá se...
Profilový obrázek
Emailová adresa
Datum narození
Výzkumné projekty
Organizační jednotky
Název pracovní pozice
Příjmení
Razím
Křestní jméno
Tomáš
ORCID iD
Jméno

Výsledky vyhledávání

Nyní se zobrazuje 1 - 4 z 4
  • PublikaceOmezený přístup
    Cestovní zpráva - European Conference on Information Literacy 2023
    (Národní technická knihovna, 2023) Razím, Tomáš; Šátková, Barbora
    Cestovní zpráva popisuje naši účast na konferenci ECIL 2023, kde jsme představili praxi informační podpory v NTK akademických knihovníkům a vědcům a výzkumníkům v oblasti knihovnictví a informační vědy. Zároveň jsme se poučili z aktivit dalších světových institucí v oblasti rozvoje informační gramotnosti.
  • PublikaceOtevřený přístup
    Od ročníkové práce k impaktovanému článku: akademická informační podpora v Národní technické knihovně
    (2022) Chodounská, Alena; Razím, Tomáš
    Národní technická knihovna nabízí informační podporu široké škále uživatelů od studentů a učitelů středních škol až po doktorandy, vysokoškolské pedagogy a výzkumníky. Příspěvek popisuje, jaké rozdíly byly vysledovány v potřebách a návycích různých věkových a cílových skupin a co mají tyto skupiny naopak společného. Na konkrétních případech je ukázáno, jak tyto zkušenosti ovlivňují podobu podpory v NTK a jak pomáhají uživatele, ve spolupráci s jejich mentory a pedagogy, lépe připravovat na nadcházející stupně vzdělávání či kariéry.
  • PublikaceOtevřený přístup
    Podpora výuky chemie v Národní technické knihovně
    (Česká společnost chemická, 2021) Razím, Tomáš; Chodounská, Alena
    V Národní technické knihovně (NTK) poskytujeme pedagogům přístup k odborným zdrojům z oblasti chemie a dalších technických a přírodních věd a pomáháme jim se v nich zorientovat. Vytváříme komentované oborové přehledy volně dostupných informačních zdrojů i vlastní metodické materiály využitelné především při projektové a badatelsky orientované výuce, např. při vedení studentských prací. Učitelům i studentům také poskytujeme individuální konzultace a kurzy pro rozvoj kompetencí k práci s informacemi. Ve spolupráci s učiteli usilujeme o zlepšení výsledků vzdělávání na českých školách a zlepšení kvalifikace absolventů chemických a technických oborů v celosvětovém měřítku.
  • PublikaceOtevřený přístup
    Breaking the Vicious Circle: Mapping and Addressing Gaps in Information Literacy Across the Educational Cycle
    (National Library of Technology, 2023) Razím, Tomáš; Šátková, Barbora
    This paper describes how the Czech National Library of Technology in Prague (NTK) maps the information needs of its patrons and how it addresses the gaps in information literacy (IL) that (re-)appear in successive educational stages. In the past five years, NTK information specialists have provided individual consultations to 644 students and researchers and organized 230 IL workshops/webinars attended by 5,396 students and researchers. By combining qualitative and quantitative content analyses of these activities, we managed to identify structural IL gaps that extend from high school students to doctoral researchers: insufficient knowledge of searching tools and suitable search engines; insufficient ability to evaluate information found online; misapprehension of the main principles of referencing sources, lack of knowledge about citation managers; difficulties with writing academic texts as such. These findings point to the benefits of closing the IL gap earlier rather than later, as already suggested by other examples of best practice (Dolničar, Podgornik, Bartol & Šorgo, 2020; McPherson & Dube, 2016). We will illustrate this by presenting case studies dealing with the transition from high school to university and from Master to doctoral work. IL interventions earlier in the education cycle, in our case, appear to provide benefits later in life, but we have not yet performed a longitudinal study confirming this. Nevertheless, while the Czech education system does not yet require independent research and academic writing outputs in its high school curriculum (Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007), our efforts to date (Razím & Chodounská, 2021; Martinová & Tassanyi, 2018; Tvrdá & Martinová, 2017) developed in cooperation with instructors, are in high demand. This anecdotally points to a need for more comprehensive IL interventions that systematically encompass the entire public educational cycle, as previously identified by Martinová & Tassanyi (2018). The goal of our contribution is to show what structural IL gaps should be filled at the high school level and why, and how libraries could contribute to achieving this. Aside from continuing the aforementioned instructional services, we plan to extend our services to more schools and to resume our cooperation with the National Pedagogical Institute, with the hope that we can provide evidence-based data to the Czech Ministry of Education on the effectiveness of IL interventions and, perhaps in the form of a future longitudinal survey tracking student success over the long-term, show how IL leads to benefits such as better preparation for university-level work and/or civic engagement.