Vzdělávání
Procházet
Procházet Vzdělávání podle Autor "Chodounská, Alena"
Nyní se zobrazuje 1 - 15 z 15
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
Publikace Otevřený přístup Academic writing in the broader context of early career researcher development(2021) Chodounská, Alena; Skenderija, Sasha; Krueger, StephanieMany of us working in the area of academic writing in Central European universities at the early career researcher level find ourselves struggling with the boundary of the term “academic writing.” Like a Russian Matryoshka doll, one finds that skill development often requires introducing students to concepts extending far beyond writing, exposing educational gaps that can be filled by disciplinary mentors who may or may not have time to work with mentees on developing the required competencies. This presentation describes an online tool, STEMskiller, developed by NTK to assist mentors in filling in such gaps, describing how its developers confronted the “boundary problem” as a supplement to introductory writing classes. The presentation provides case studies for STEMskiller’s use by academic writing instructors with stories from our initial experiences with mentors and other users. We discuss plans for the tool’s future development, including our desire to serve the global academic community by means of collaborative peer review and resource curation as well as our goal of working together at the cross-institutional, cross-national level in order to improve overall levels of education, particularly for mentors and students at institutions who, for whatever reason, cannot easily create new academic service units flexible enough to meet international disciplinary requirements.Publikace Otevřený přístup Anatomie akademické podpory NTK(2022) Chodounská, Alena; Razím, TomášNárodní technická knihovna v Praze (NTK) je veřejná knihovna se specializovanou kolekcí zaměřenou na technické a přírodní vědy. Studentům, vyučujícím a výzkumníkům z Vysoké školy chemicko-technologické pak sloužíme jako akademická knihovna, stejně jako výzkumníkům z Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd ČR. Všem našim uživatelům nabízíme přístup k široké kolekci odborných elektronických a tištěných zdrojů, příjemné studijní prostředí v moderní a uživatelsky přívětivé budově a vlídnou podporu při využívání informačních zdrojů, vyhledávacích nástrojů a vybavení NTK. Ve spolupráci s mentory a pedagogy se pak snažíme přispívat k rozvoji dovedností souvisejících s efektivním vyhledáváním a používáním (akademických) informací, kritickým hodnocením informačních zdrojů a prezentováním odborných výsledků. Podporu nabízíme především formou konzultaci na místě i online, a dále prostřednictvím workshopů a webinářů. V rámci příspěvku blíže představíme cílové skupiny se kterými pracujeme. Nastíníme jaké jsou výzkumné a vzdělávací potřeby našich uživatelů a jaké informační problémy nejčastěji řeší při práci na svých studijních a výzkumných projektech. Podělíme se o zkušenosti s různými formáty vzdělávacích akcí a podrobněji popíšeme obsah našich workshopů i konzultací. Zaměříme se také na metody sběru a vyhodnocování zpětné vazby a na naše postupy při průběžném přizpůsobování služeb potřebám našich (potenciálních) uživatelů.Publikace Otevřený přístup Cestovní zpráva - odborná stáž v UC Berkeley Library 2017(2017-10) Chodounská, Alena; Strych, FilipOdborná stáž v knihovně Kalifornské univerzity v Berkeley (UC Berkeley Library) proběhla od 16. 09. – 26. 09. 2017 a jejím cílem bylo podnítit a umožnit výměnu zkušeností a příkladů dobré praxe mezi pracovníky NTK a knihovny UC Berkeley a navázat pracovní vztahy se zahraničními profesionály. Hlavními tématy byly: informační podpora studentů a vyučujících; zapojování studentů a vyučujících do tvorby služeb knihovny; propojování dlouhodobé vize knihovny s potřebami univerzity a interní komunikace v rámci knihovny; pokročilá informační podpora akademické komunikace.Publikace Otevřený přístup Checklist pro hodnocení odborného článku(2020) Chodounská, Alena; Martinová, OlgaChecklist lze využít jako kontrolní autorský checklist při psaní vlastních vědeckých článků, nebo pro kritické čtení a recenzování článků kolegů. Tento materiál shrnuje obecné požadavky na vědecké články a nemusí plně odpovídat individuální zvyklostem vaše oboru, výzkumu, nebo vybraného časopisu.Publikace Otevřený přístup Inspirovat a demystifikovat: Kdo (ne)jsou uživatelé NTK a co (ne)hledají(Národní technická knihovna, 2018-10-10) Chodounská, AlenaPublikace Omezený přístup Knihovna Kalifornské univerzity v Berkeley(2017-11) Chodounská, Alena; Strych, FilipPrezentace představuje poznatky autorů ze zahraniční stáže v UC Berkeley Library, kterou navštívili v září 2017.Publikace Otevřený přístup Manažerský informační systém (MIS): statistická analýza jako služba(2014) Chodounská, AlenaPublikace Otevřený přístup Navigating Scientific Resources and Staying Organized(2021-11) Chodounská, Alena; Razím, TomášVideo recording of NTK’s webinar (November 2, 2021) focusing on searching, evaluating, and citing academic resources. It was designed primarily for doctoral candidates and early career researchers who are writing dissertations or scientific articles.Publikace Otevřený přístup Od ročníkové práce k impaktovanému článku: akademická informační podpora v Národní technické knihovně(2022-05-23) Chodounská, Alena; Razím, TomášNárodní technická knihovna nabízí informační podporu široké škále uživatelů od studentů a učitelů středních škol až po doktorandy, vysokoškolské pedagogy a výzkumníky. Příspěvek popisuje, jaké rozdíly byly vysledovány v potřebách a návycích různých věkových a cílových skupin a co mají tyto skupiny naopak společného. Na konkrétních případech je ukázáno, jak tyto zkušenosti ovlivňují podobu podpory v NTK a jak pomáhají uživatele, ve spolupráci s jejich mentory a pedagogy, lépe připravovat na nadcházející stupně vzdělávání či kariéry.Publikace Otevřený přístup Podpora výuky chemie v Národní technické knihovně(Česká společnost chemická, 2021) Razím, Tomáš; Chodounská, AlenaV Národní technické knihovně (NTK) poskytujeme pedagogům přístup k odborným zdrojům z oblasti chemie a dalších technických a přírodních věd a pomáháme jim se v nich zorientovat. Vytváříme komentované oborové přehledy volně dostupných informačních zdrojů i vlastní metodické materiály využitelné především při projektové a badatelsky orientované výuce, např. při vedení studentských prací. Učitelům i studentům také poskytujeme individuální konzultace a kurzy pro rozvoj kompetencí k práci s informacemi. Ve spolupráci s učiteli usilujeme o zlepšení výsledků vzdělávání na českých školách a zlepšení kvalifikace absolventů chemických a technických oborů v celosvětovém měřítku.Publikace Otevřený přístup Práce s informacemi, zdroji a odbornými texty(2022) Chodounská, Alena; Razím, TomášWebinář pro učitele chemie 2. stupně ZŠ a SŠ byl zaměřený na problematiku vyhledávání, zpracovávání a prezentování odborných informací v oblasti chemie a přírodních věd. Informační specialisté Národní technické knihovny (NTK) představili volně dostupné elektronické informační zdroje vhodné pro studenty i učitele, techniky pokročilého vyhledávání a nástroje pro stahování a správu citaci. Dalším tématem bylo budování kompetencí, které souvisejí s používáním informací (např. jejich kritické hodnocení a psaní odborných textů), a které jsou přenositelné i do dalších oblastí vzdělávání a života. V závěru pracovníci NTK shrnuli zkušenosti učitelů z několika partnerských středních škol, kteří odpovídají za rozvoj těchto dovedností u svých studentů.Publikace Otevřený přístup Research Data: Sharing and Publishing(2021) Chodounská, AlenaNTK handout, overview of possibilities and issues to think about when planning to publish data.Publikace Otevřený přístup Výroční konference NTK 2021: Akademické služby v roce 2022(2021) Chodounská, AlenaPublikace Otevřený přístup Web of Science & Scopus: Use Citation Databases to Foster Your Research(2020-01-16) Szarzec, Jakub; Chodounská, Alena; Martinová, OlgaPrezentace přednášky z kurzu Scientific Writing and Publication zaměřená na bibliografické databáze Scopus a Web of Science.Publikace Otevřený přístup Web of Science and Scopus: Use Citation Databases to Foster Your Research(2022) Blažků, Eli; Chodounská, AlenaVideo recording of NTK’s webinar (May 3, 2022) focusing on more advanced uses of citation databases (Web of Science, Scopus, Inspec Analytics) such as various metrics; searching for leading authors, journals, conferences or institutions within one’s research interest; or connecting different author identifiers for the same author. The webinar was designed primarily for doctoral candidates and early career researchers who already have a basic understanding of citation databases and how they work.