Osoba:
Chodounská, Alena

Načítá se...
Profilový obrázek
Emailová adresa
Datum narození
Výzkumné projekty
Organizační jednotky
Název pracovní pozice
Příjmení
Chodounská
Křestní jméno
Alena
ORCID iD
https://orcid.org/0000-0002-5240-9882
Jméno

Výsledky vyhledávání

Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 15
  • PublikaceOtevřený přístup
    Anatomie akademické podpory NTK
    (2022) Chodounská, Alena; Razím, Tomáš
    Národní technická knihovna v Praze (NTK) je veřejná knihovna se specializovanou kolekcí zaměřenou na technické a přírodní vědy. Studentům, vyučujícím a výzkumníkům z Vysoké školy chemicko-technologické pak sloužíme jako akademická knihovna, stejně jako výzkumníkům z Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd ČR. Všem našim uživatelům nabízíme přístup k široké kolekci odborných elektronických a tištěných zdrojů, příjemné studijní prostředí v moderní a uživatelsky přívětivé budově a vlídnou podporu při využívání informačních zdrojů, vyhledávacích nástrojů a vybavení NTK. Ve spolupráci s mentory a pedagogy se pak snažíme přispívat k rozvoji dovedností souvisejících s efektivním vyhledáváním a používáním (akademických) informací, kritickým hodnocením informačních zdrojů a prezentováním odborných výsledků. Podporu nabízíme především formou konzultaci na místě i online, a dále prostřednictvím workshopů a webinářů. V rámci příspěvku blíže představíme cílové skupiny se kterými pracujeme. Nastíníme jaké jsou výzkumné a vzdělávací potřeby našich uživatelů a jaké informační problémy nejčastěji řeší při práci na svých studijních a výzkumných projektech. Podělíme se o zkušenosti s různými formáty vzdělávacích akcí a podrobněji popíšeme obsah našich workshopů i konzultací. Zaměříme se také na metody sběru a vyhodnocování zpětné vazby a na naše postupy při průběžném přizpůsobování služeb potřebám našich (potenciálních) uživatelů.
  • PublikaceOtevřený přístup
    Prostor jako služba: první dekáda Národní technické knihovny (NTK) v nové budově
    (2020) Chodounská, Alena; Firsová, Naděžda; Martinová, Olga
    V průběhu posledních deseti let se Národní technická knihovna (NTK) stala nedílnou součástí kampusu technických vysokých škol v pražských Dejvicích. Budova, která v roce 2019 zaznamenala téměř milion návštěv, je oblíbená především mezi vysokoškolskými studenty, jak domácími, tak zahraničními. Moderní, inspirativní prostory umístěné přímo v srdci kampusu jsou velkou předností při podpoře studentů, vyučujících a výzkumníků, ale samy o sobě nestačí. Aby mohla knihovna svým uživatelům sloužit ve své plné kapacitě, musí budova též „obsahovat“ relevantní informační zdroje, služby a lidi, kteří je poskytují a rozvíjejí. V příspěvku představíme metody používané pro sledování měnících se informačních potřeb a návyků stávajících a potenciálních uživatelů NTK a pro vyhodnocování uživatelské zkušenosti s knihovnou. Díky poznatkům získaným prostřednictvím těchto metod můžeme soustavně uzpůsobovat naše prostory a služby tak, abychom lépe podporovali akademickou i profesní úspěšnost, zvědavost a konkurenceschopnost našich uživatelů.
  • PublikaceOtevřený přístup
    Práce s informacemi, zdroji a odbornými texty
    (2022) Chodounská, Alena; Razím, Tomáš
    Webinář pro učitele chemie 2. stupně ZŠ a SŠ byl zaměřený na problematiku vyhledávání, zpracovávání a prezentování odborných informací v oblasti chemie a přírodních věd. Informační specialisté Národní technické knihovny (NTK) představili volně dostupné elektronické informační zdroje vhodné pro studenty i učitele, techniky pokročilého vyhledávání a nástroje pro stahování a správu citaci. Dalším tématem bylo budování kompetencí, které souvisejí s používáním informací (např. jejich kritické hodnocení a psaní odborných textů), a které jsou přenositelné i do dalších oblastí vzdělávání a života. V závěru pracovníci NTK shrnuli zkušenosti učitelů z několika partnerských středních škol, kteří odpovídají za rozvoj těchto dovedností u svých studentů.
  • PublikaceOtevřený přístup
    Checklist pro hodnocení odborného článku
    (2020) Chodounská, Alena; Martinová, Olga
    Checklist lze využít jako kontrolní autorský checklist při psaní vlastních vědeckých článků, nebo pro kritické čtení a recenzování článků kolegů. Tento materiál shrnuje obecné požadavky na vědecké články a nemusí plně odpovídat individuální zvyklostem vaše oboru, výzkumu, nebo vybraného časopisu.
  • PublikaceOtevřený přístup
    Research Data: Sharing and Publishing
    (2021) Chodounská, Alena
    NTK handout, overview of possibilities and issues to think about when planning to publish data.
  • PublikaceOtevřený přístup
    Vyhodnocení průzkumu Národní technické knihovny "NTK pro příští desetiletí"
    (Národní technická knihovna, 2022) Firsová, Naděžda; Millerová, Kristina; Martinová, Olga; Chodounská, Alena; Šátková, Barbora
    Národní technická knihovna (NTK) je součástí kampusu vysokých škol v pražských Dejvicích, kde sídlí od r. 2009. NTK plní funkci veřejné i akademické knihovny. Tato zpráva shrnuje výsledky dotazníkového šetření „NTK pro příští desetiletí“, které proběhlo v červnu a červenci 2020. Hlavním cílem šetření bylo zjištění potřeb, návyků a preferencí uživatelů NTK pro potřeby plánované modernizace prostorů knihovny a také pro další zkvalitňování služeb. V rámci dotazníkového šetření byly zkoumány jednak zkušenosti uživatelů se stávajícími prostory, vybavením, informačními zdroji a službami NTK, ale také studijní a pracovní návyky studentů a vyučujících. Respondenti byli osloveni v rámci tzv. účelového výběru tak, aby výzkumný vzorek obsahoval jak uživatele NTK, tak i studenty a vyučující z řad partnerských univerzit, kteří služeb NTK nevyužívají. Do šetření se zapojilo 2027 respondentů, přičemž celý dotazník vyplnilo 1030 respondentů. Při vyhodnocení bylo využito popisných statistických metod a testování závislosti. Důležitým faktorem, který ovlivnil jak sběr, tak výsledky tohoto šetření bylo, že probíhalo v období pandemie COVID-19, což mělo, jak naznačily výsledky, výrazný vliv na možnosti využívání knihoven i informační chování respondentů. Výsledky šetření ukazují, že respondenti jsou celkově s NTK, jejími prostory, zařízeními, informačními zdroji a službami spokojeni. Kladně byl hodnocen moderní prostor, samoobslužný provoz, atmosféra uvnitř NTK, přístup ke zdrojům a dlouhá otevírací doba. Naopak respondenti nebyli spokojeni zejména s počtem studijních míst (včetně těch pro individuální studium), dostupností elektrických zásuvek a hlukem. Zpráva poskytuje faktografický materiál o uživatelích NTK a o jejich studijním a pracovním chování, ale může být využita také pro zlepšování služeb a prostorů akademických a veřejných knihoven obecně. Výstupy z šetření byly průběžně sdíleny s architekty, kteří připravují návrh přestavby veřejných prostor knihovny, a posloužily pro úpravy architektonického návrhu. Na základě dat byla vedení NTK předána doporučení pro zlepšení provozu a služeb NTK, přičemž některá z nich už byla realizována.
  • PublikaceOtevřený přístup
    Web of Science and Scopus: Use Citation Databases to Foster Your Research
    (2022) Blažků, Eli; Chodounská, Alena
    Video recording of NTK’s webinar (May 3, 2022) focusing on more advanced uses of citation databases (Web of Science, Scopus, Inspec Analytics) such as various metrics; searching for leading authors, journals, conferences or institutions within one’s research interest; or connecting different author identifiers for the same author. The webinar was designed primarily for doctoral candidates and early career researchers who already have a basic understanding of citation databases and how they work.
  • PublikaceOtevřený přístup
    Od ročníkové práce k impaktovanému článku: akademická informační podpora v Národní technické knihovně
    (2022) Chodounská, Alena; Razím, Tomáš
    Národní technická knihovna nabízí informační podporu široké škále uživatelů od studentů a učitelů středních škol až po doktorandy, vysokoškolské pedagogy a výzkumníky. Příspěvek popisuje, jaké rozdíly byly vysledovány v potřebách a návycích různých věkových a cílových skupin a co mají tyto skupiny naopak společného. Na konkrétních případech je ukázáno, jak tyto zkušenosti ovlivňují podobu podpory v NTK a jak pomáhají uživatele, ve spolupráci s jejich mentory a pedagogy, lépe připravovat na nadcházející stupně vzdělávání či kariéry.
  • PublikaceOtevřený přístup
  • PublikaceOtevřený přístup
    Výroční konference NTK 2020
    (2020) Svoboda, Martin; Pokorný, Jan; Pavlíčková, Tereza; Hnátková, Eva; Chodounská, Alena; Jirát, Jiří; Burgstaller, Jiří; Černohlávková, Petra; Synek, Pavel