Akademické služby
Procházet
Nedávné příspěvky
Publikace Omezený přístup Cestovní zpráva - Konference Creating Knowledge 2024(Národní technická knihovna, 2024) Urban, AdamV pořadí 11. konference Creating Knowledge 2024 v Helsinkách, konaná od 5. do 7. června 2024, se zaměřila na "Odpovědnost v digitálním informačním prostředí." Cílem účasti bylo představit příspěvek o inovativních změnách v rozvíjení akademické gramotnosti v Národní technické knihovně. Účastníci se zapojili do prohlídek knihoven a diskusí o roli AI ve vzdělávání, měnících se odpovědnostech knihoven a rozvoji digitální gramotnosti. Konference zdůraznila integraci AI do vzdělávání a její dopad na akademické praktiky.Publikace Omezený přístup The Academic Library as an Agent for Academic Literacy Innovation(National Library of Technology, 2024) Urban, AdamThis presentation outlines the importance of academic literacy and describes how academic libraries can play a significant role in its development using the Czech National Library of Technology (NTK) as an example. Given the rapid changes in academia and the demands on academic libraries, including in the Czech Republic, many academic libraries have had to adapt and expand their service offerings. The concept of academic literacy, which provides an umbrella term for the new kinds of assistance that libraries can provide, covers a wide range of skills needed and desired such an evolving academic environment. An expanded focus on academic literacy—moving beyond information literacy— provides students and early career researchers with skills that will better equip them for a career in academia and beyond. Through study materials, webinars, and face-to-face consultations, NTK is actively working on developing transferable skills and competencies in the academic realm. In my presentation, I describe NTK’s initiatives and the changes made in library services. It includes a description of longitudinal quantitative data collection regarding academic literacy efforts over the last 5 years (2018-2023), including student feedback and gaps we still need to address; and a qualitative analysis of the data regarding the range and types of services provided. Academic libraries in evolving environments who are considering providing similar literacy support will be able to use our efforts as an example in designing their own, locally tailored services.Publikace Omezený přístup Úvod do AI nástrojů – vyhledávání (v rámci uživatelské podpory)(Národní technická knihovna, 2024) Witzany Hutková, KláraÚvod do problematiky AI nástrojů s důrazem na jejich možné využití k vyhledávání akademických informací. Prezentace vychází z návodu na toto téma, který zaměstnanci Akademických služeb vytvořili a spravují na webu NTK (https://www.techlib.cz/cs/84764-vyhledavani-s-ai). Primárně určeno pro vzdělávání pracovníků/pracovnic informační podpory NTK.Publikace Omezený přístup Analýza využívanosti patrových pultů LS 2024(Národní technická knihovna, 2024) Dostálková, Eva; Ryzhkov, AlexeyAnalýza využívanosti informačních služeb na patrových pultech v období od 5. února 2024 do 5. dubna 2024.Publikace Omezený přístup Role učícího knihovníka: praxe týmu informační podpory studia Národní technické knihovny(Národní technická knihovna, 2024) Millerová, KristinaPříspěvek popisuje práci členů týmu informační podpory studia NTK, konkrétně jejich činnosti v oblasti podpory uživatelů (konzultace, lektorská a další vzdělávací činnost), a také aktivity zaměřené na rozvoj kompetencí těchto zaměstnanců. Základem budování a rozvoje týmu pro informační podporu studia NTK jsou: intenzivní propojení s uživatelskou komunitou, pochopení potřeb a kontextu, v němž se uživatelé nacházejí, reflexe dosavadních zkušeností a nepřetržité vzdělávání členů týmu informační podpory. Pro manažerské rozhodování jsou pak zásadní data získaná z CRM (Customer Relationship Management - systém řízení vztahů se zákazníky), která poskytují informace o poptávce uživatelů a způsobech jejího uspokojování. Příspěvek zmiňuje i konkrétní aktivity týkající se AI (konzultace, lektorská činnost, library guides).Publikace Omezený přístup Cestovní zpráva - konference PRIDE 2024(Národní technická knihovna, 2024) Firsová, NaděždaCestovní zpráva z konference PRIDE 2024, která se uskutečnila v Curychu 3. - 5. 4. 2024. Letošní rok konference asociace odborníků v oblasti doktorského vzdělávání PRIDE se věnoval dopadům AI na vzdělávání doktorandů a začínajících vědců. Během konference zazněla různá témata – od filozoficky pojatých prezentací na téma role AI v akademické obci, otázek etiky a udržitelnosti do velice praktických a interaktivních příkladů použití AI pro každodenní rutinní činnosti začínajícího výzkumníka.Publikace Omezený přístup Vyhodnocení cyklu webinářů a workshopů pro doktorandy a začínající výzkumníky – letní semestr 2024(Národní technická knihovna, 2024) Šátková, BarboraZpráva shrnující lekce Národní technické knihovny zaměřené na podporu doktorandů a začínajících výzkumníků na jaře (v letním semestru) 2024. Zahrnuty jsou jak otevřené webináře, na které se mohl přihlásit kdokoliv, tak workshopy NTK, které proběhly v rámci kurzu Scientific Writing in English. Kromě organizačních údajů obsahuje informace o návštěvnosti a vyhodnocení zpětné vazby účastníků.Publikace Otevřený přístup Výroční konference NTK 2023: Závěrečné slovo(Národní technická knihovna, 2024) Svoboda, MartinZávěrečný konferenční příspěvek pana ředitele.Publikace Otevřený přístup Výroční konference NTK 2023: Služby pro uživatele(Národní technická knihovna, 2024) Procházková, PetraKonferenční příspěvek o prioritních úkolech v akademických službách pro rok 2024.Publikace Otevřený přístup Výroční konference NTK 2023: Tým TriS(Národní technická knihovna, 2024) Štogr, JakubKonferenční příspěvek o týmu TriS a hodnocení služeb knihovny.Publikace Otevřený přístup Výroční konference NTK 2023: Projekt NCIP VaVaI(Národní technická knihovna, 2024) Dibuszová, EvaKonferenční příspěvek o projektových aktivitách a řízení projektu NCIP VaVaI.Publikace Omezený přístup Systematic Literature Review & PRISMA(National Library of Technology, 2024) Krueger, StephanieŠkolení pro pracovníky týmu pro informační podporu studia bylo realizováno formou webináře a obsahovalo základní informace o realizaci systematického přehledu literatury (Systematic Literature Review) včetně používání frameworku PRISMA. Hlavní cílovou skupinou webináře jsou pracovníci, kteří poskytují pokročilé akademické konzultace a mohou se potýkat s otázky na SLR.Publikace Omezený přístup Analýza využívanosti patrových pultů rok 2023(Národní technická knihovna, 2024) Ryzhkov, Alexey; Dostálková, EvaAnalýza využívanosti informačních služeb na patrových pultech v období od 2. ledna 2023 do 28. dubna 2023 a v období od 11. září 2023 do 10. listopadu 2023.Publikace Otevřený přístup Citování v závěrečných pracích(Národní technická knihovna, 2023-10) Razím, Tomáš; Millerová, KristinaWebinář byl určen všem zájemcům o problematiku citování a parafrázování ve vysokoškolských pracích a v dalších akademických textech. Zabýval se základy citování a užitečnými tipy.Publikace Otevřený přístup Web ChemTK(2014) Jirát, JiříPublikace Otevřený přístup Konzultační koutek: Centrální konzultační pult a design služeb na míru(2015) Chodounská, AlenaPublikace Otevřený přístup Budování fondů v NTK, služby s přidanou hodnotou(2014) Motejlková, AnnaPublikace Otevřený přístup NCIP VaVaI KnowledgeStor Case Study: European Commission (EC) Horizon project proposal management(National Library of Technology, 2023) Krueger, StephanieThis document summarizes the Horizon Europe program, at a high level, as well as work on two proposals for European Commission (EC) Horizon grants.Publikace Otevřený přístup NTK jako datový zdroj: Vzdálená samoobsluha pro technickou literaturu(Národní technická knihovna, 2018-12-07) Pokorný, JanPublikace Otevřený přístup NCIP VaVal KnowledgeStor Case Study: Fulbright Scholarship examples, PhD and researcher levels(National Library of Technology, 2023) Krueger, StephanieThis document summarizes the work with researchers who are interested in Fulbright’s exchange programs in the USA.