Akademické služby
Permanentní URI k této kolekcihttps://hdl.handle.net/20.500.14391/66
Procházet
Nedávné příspěvky
- Odložené zveřejněníPouze metadataOtevřený přístup
Omezený přístupPublikace Omezený přístup Cestovní zpráva – The 9th European Conference on Information Literacy(Národní technická knihovna, 2025) Firsová, NaděždaEvropská konference informační gramotnosti (ECIL) je renomovanou konferencí pro odborníky působící v oblasti informačního vzdělávání: akademické knihovníky, učící knihovníky, pedagogy sekundárního a terciárního vzdělávání, odborníky na média, policy makers, instruktory a vědce zabývající se informační vědou a knihovnictvím. Tématem letošní konference byla Informační gramotnost ve světě poháněném AI (Information Literacy in an AI-driven World), přičemž příspěvky, workshopy, postery a další formy účasti pokrývaly témata spojená s umělou inteligencí, tradiční informační gramotností a také s Open Science. Celkem bylo do programu konference zahrnuto 72 prezentací výzkumných článků, pět doktorandských prezentací, 30 prezentací příkladů dobré praxe, 14 workshopů, 16 posterů, šest PechaKucha a čtyři panely. Součástí programu byl příspěvek od Národní technické knihovny. - Odložené zveřejněníPouze metadata
Otevřený přístupOmezený přístupPublikace Otevřený přístup Bridging the Gap(National Library of Technology, 2025) Firsová, NaděždaThe conference presentation at the European Conference on Information Literacy introduces a study that examined the information-searching habits of Czech undergraduate and graduate students in STEM fields. The research include an analysis of reported help-seeking behaviors at the point where students started writing their required theses. The main objective of this study was to gather initial data on how students’ information behaviors influenced their decision-making processes when seeking the academic help in 2020, during the COVID crisis. The results indicated that students’ information seeking practices directly influenced their help-seeking behaviors. Students accustomed to using high-quality information sources were more likely to seek formal help and less likely to rely on informal peer support. These results indicated that systematically developing the habit of using reliable information sources likely contributes to more effective help-seeking strategies for Czech undergraduate and graduate students. - Odložené zveřejněníPouze metadata
Otevřený přístupOmezený přístupPublikace Otevřený přístup Research Article Peer Review Questions(National Library of Technology, 2025) Vobrubová, Barbora; Dvořáková, AlenaThis checklist is based on the Research Article Self-Check Questions document (authors: B. Vobrubová, A. Chodounská, O. Martinová, A. Urban, S. Krueger). The original checklist was intended for manuscript authors, to help them with the final preparations. This checklist, while containing identical/similar points, is tailored to meet the needs of peers reviewing someone else’s scientific article. - Odložené zveřejněníPouze metadata
Otevřený přístupOmezený přístupPublikace Otevřený přístup Ignore, adopt, or master? Academic support in the AI era(National Library of Technology, 2025) Urban, AdamPresentation on the impact and role of artificial intelligence in education and research, with an emphasis on library practice. - Odložené zveřejněníPouze metadata
Otevřený přístupOmezený přístupPublikace Otevřený přístup Research Article Self-Check Questions(National Library of Technology, 2025) Vobrubová, Barbora; Chodounská, Alena; Martinová, Olga; Urban, Adam; Krueger, StephanieThis checklist is intended for authors of scientific articles, who are revising their manuscripts just before submission to a journal. It assumes that the article in question is nearly ready and that you have already selected a target journal for it. The checklist summarizes general guidelines for preparation of scientific articles for submission. By answering the question in the checklist, the authors should make sure that they have not forgotten any crucial step in manuscript preparation. - Odložené zveřejněníPouze metadata
Otevřený přístupOmezený přístupPublikace Otevřený přístup Zdroje pro výuku biologie(Národní technická knihovna, 2025) Soperová, Beáta; Karbanová, Eva; Vobrubová, BarboraTento soubor vznikl za účelem podpory výuky biologie na středních školách. Je určen jak pro vyučující k rozšíření, doplnění a zatraktivnění výukových materiálů, tak pro studenty jako katalog doplňkových zdrojů. Každý zdroj je opatřen hodnocením kvality a použitelnosti při výuce pomocí symbolu *. Více hvězdiček znamená lepší zdroj. Jedná se o aktualizaci ze dne 31.7.2025 k původní verzi vydané v roce 2021. - Odložené zveřejněníPouze metadata
Otevřený přístupOmezený přístupPublikace Otevřený přístup Tipy pro psaní(Národní technická knihovna, 2025) Firsová, Naděžda; Urban, AdamPrezentace a záznam z webináře Tipy pro psaní: Struktura práce a jazykové prostředky. Webinář proběhl v letním semestru 2025 v rámci cyklu Jak na závěrečnou práci. První část webináře pokrývá témata odborného a akademického psaní, typické struktury závěrečné práce na vysoké škole, významu a funkce jednotlivých částí práce. Druhá část webináře pojednává o jazykových prostředcích a jejich využití při tvorbě odborného textu. - Odložené zveřejněníPouze metadata
Otevřený přístupOmezený přístupPublikace Otevřený přístup Metody výzkumu pro prvobadatele(Národní technická knihovna, 2025) Firsová, Naděžda; Karbanová, Eva; Razím, Tomáš; Šátková, Barbora; Tassanyi, Pavlína; Witzany Hutková, Klára; Razím, Tomáš; Šátková, Barbora; Witzany Hutková, Klára; Zavoralová, Jitka; Soperová, BeátaMetodologická příručka pro střední školy vznikla z iniciativy zaměstnanců Národní technické knihovny (NTK) pro potřeby studentů a pedagogů, kteří píší a vedou maturitní, ročníkové a jiné kvalifikační středoškolské práce. Cílem této příručky je: • Usnadnit studentům jejich první badatelskou zkušenost poskytnutím základních informací o nejběžnějších metodách sběru dat a jejich analýze a interpretaci. • Poskytnout podpůrný materiál pro učitele, kteří vedou studentské práce, aniž mají s konkrétní metodologií vlastní přímou zkušenost. • Motivovat střední školy, aby přijaly a kultivovaly praxi studentské badatelské činnosti a odborného psaní. Příručka rozpracovává metody sběru dat a jejich následného vyhodnocování, analýzy a interpretace. - Odložené zveřejněníPouze metadata
Otevřený přístupOmezený přístupPublikace Otevřený přístup Reskilling for the AI Era(National Library of Technology, 2025) Urban, Adam; Skládalová, EliškaThis poster presents preliminary findings from an exploratory study on how academic library staff at the National Library of Technology (NTK) in the Czech Republic are reskilling and adapting to the challenges presented by AI. As AI technologies become more prevalent in information services provision, this poster sheds light on the ways NTK academic library staff are navigating the multifaceted challenges and opportunities associated with integrating AI into their professional practices while understanding how our patrons use emerging tools and how this changes research practices more generally. The objective of our research, in the form of qualitative semi-structured interviews, was to understand the reskilling needs and processes of our user support staff as they were adapting to the integration of AI technologies in our workflows. A diverse sample of interviewees was ensured by interviewing staff with different genders, levels of experience, and lengths of service. This methodological approach gave us an in-depth probe of evolving individual experiences, motivations, barriers, and mechanisms of knowledge transfer that are pivotal in the reskilling process. - Odložené zveřejněníPouze metadataOtevřený přístup
Omezený přístupPublikace Omezený přístup Analýza využívanosti patrových pultů LS 2025(Národní technická knihovna, 2025) Poustková, Eva; Ryzhkov, AlexeyAnalýza využívanosti služeb na patrových pultech v období od 10. února 2025 do 11. dubna 2025. - Odložené zveřejněníPouze metadataOtevřený přístup
Omezený přístupPublikace Omezený přístup Vyhodnocení cyklu webinářů a workshopů pro diplomanty – letní semestr 2025(Národní technická knihovna, 2025) Skládalová, EliškaZpráva shrnující otevřené lekce Národní technické knihovny zaměřené na podporu vysokoškolských studentů při psaní závěrečných prací na jaře (v letním semestru) 2025. Kromě organizačních údajů obsahuje informace o návštěvnosti a vyhodnocení zpětné vazby účastníků. - Odložené zveřejněníPouze metadataOtevřený přístup
Omezený přístupPublikace Omezený přístup Vyhodnocení cyklu webinářů a workshopů pro doktorandy a začínající výzkumníky – letní semestr 2025(Národní technická knihovna, 2025) Skládalová, EliškaZpráva shrnující lekce Národní technické knihovny zaměřené na podporu doktorandů a začínajících výzkumníků v letním semestru 2025. Zahrnuty jsou jak otevřené webináře, na které se mohl přihlásit kdokoliv, tak workshopy NTK, které proběhly v rámci kurzu Scientific Writing in English. Kromě organizačních údajů obsahuje informace o návštěvnosti a vyhodnocení zpětné vazby účastníků. - Odložené zveřejněníPouze metadataOtevřený přístup
Omezený přístupPublikace Omezený přístup Cestovní zpráva - 9th International Conference on Professional & Practice Based Doctorates a The 7th Annual PRIDE Conference(Národní technická knihovna, 2025) Skládalová, EliškaCestovní zpráva z konferencí 9th International Conference on Professional & Practice Based Doctorates – A Creative Force for Change (UKCGE) a PRIDE 2025, které se uskutečnily ve dnech 7. 4. - 8. 4. (UKCGE) a 9. 4. - 10. 4. (PRIDE). Konference UKCGE se věnovala aktuálním směrům ve vývoji profesních a praxí orientovaných doktorátů v kontextu technologických, společenských i institucionálních proměn. Témata zahrnovala například vliv nových technologií a umělé inteligence na výzkum, supervizi a etiku práce. Sedmý ročník konference PRIDE byl zaměřen na proměny a reformy doktorského studia, hodnocení dosaženého pokroku i diskuse o požadavcích na odborné pracovníky a dopad současných trendů na rozvoj výzkumné kultury. - Odložené zveřejněníPouze metadata
Otevřený přístupOmezený přístupPublikace Otevřený přístup My First Scientific Article 2025(National Library of Technology, 2025) Dvořáková, Alena; Vobrubová, BarboraThis webinar is designed primarily for early career researchers aiming to publish their first scientific article. It has two parts. The first part describes the publication process in detail, from choosing a journal and preparing the document for submission to the progressive stages of peer review. The peer review section includes concrete tips and tricks on how to respond to reviewers, and similar. The second part of the webinar focuses on writing the first version of the manuscript. It gives detailed advice on how to manage the entire writing process, from deciding on the right type of article and finding the right template to setting up a writing schedule and revising the first draft. It also includes a pre-submission checklist. - Odložené zveřejněníPouze metadata
Otevřený přístupOmezený přístupPublikace Otevřený přístup AI Essentials for Academia(National Library of Technology, 2025) Skládalová, Eliška; Urban, AdamThis webinar is tailored for doctoral candidates, researchers, and students interested in integrating artificial intelligence into their academic workflows. The first part introduces large language models, explaining how they function, how they differ, what to watch out for when using them, and the basics of prompt engineering. The second part focuses on AI ethics, associated risks, emerging regulations, ethical frameworks in academia, and how to appropriately cite AI tools. - Odložené zveřejněníPouze metadata
Otevřený přístupOmezený přístupPublikace Otevřený přístup Thematic “Repackaging” of the Evidence Summaries Section and an Initial Focus on Evidence based Reference Practices(National Library of Technology, 2022) Krueger, Stephanie; Medaille, AnnEditorial on "repackaging" the evidence summaries section of peer reviewed, open access journal Evidence Based library and Information Science. - Odložené zveřejněníPouze metadata
Otevřený přístupOmezený přístupPublikace Otevřený přístup Considering ‘What Might Be’: Reflections on a Qualitative Study of Academic Search(National Library of Technology, 2018) Krueger, StephanieThis article is based upon the dissertation Krueger, Stephanie: Beyond the Paywall: A Multi-Sited Ethnographic Examination of the Information-Related Behaviors of Six Scientists. Dissertation, Humboldt-Universität zu Berlin, 2016. - Odložené zveřejněníPouze metadata
Otevřený přístupOmezený přístupPublikace Otevřený přístup Výroční konference NTK 2024(Národní technická knihovna, 2025) Černohlávková, Petra; Dibuszová, Eva; Marhoulová, Jitka; Krejčí, Jana; Kubálková, Petra; Novák, Martin; Pánková, Michaela; Procházková, Petra; Proche, Ivan; Svoboda, Martin; Streicherová, Gabriela; Šebek, Marek; Šorm, Marek; Štogr, Jakub; Trojanová, HelenaVýroční konference NTK určená pro zaměstnance knihovny. Ředitel a vedoucí odborů nebo oddělení shrnuli uplynulý rok a prezentovali plány na nadcházející rok 2025. - Odložené zveřejněníPouze metadata
Otevřený přístupOmezený přístupPublikace Otevřený přístup Citation Management(National Library of Technology, 2025) Vobrubová, BarboraThe presentation provides an overview of the basic principles of citing and managing sources together with recommendations intended for doctoral level students. It starts with the theory and terminology of citing (e.g., direct vs. indirect citation, citation method vs. citation style) and continues with a detailed description of the three main citation methods (Harvard, Vancouver, and footnotes) and some practical tips on how to format references. The presentation concludes with a section on citation managers, their uses and limitations. Zotero is used as a practical example with screenshots of specific features, such as the Zotero plug-in for Word, notes and highlights, and the personal library option. - Odložené zveřejněníPouze metadataOtevřený přístup
Omezený přístupPublikace Omezený přístup Vyhodnocení školení pro doktorandy IOCB PhD Skills Day(Národní technická knihovna, 2024) Firsová, Naděžda; Vobrubová, Barbora; Nussbaumerová, MartinaZpráva shrnující školení IOCB PhD Skills Day: Essential researcher competencies – pilotního projektu Akademických služeb projektu NCIP VaVaI, Národní technické knihovny (NTK) a Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR (ÚOCHB). Kromě organizačních údajů obsahuje informace o návštěvnosti, vyhodnocení zpětné vazby účastníků a zpětnou vazbu ze strany ÚOCHB.