Logo úložiště

Institucionální digitální repozitář

 

Akademické služby

Permanentní URI k této kolekcihttps://hdl.handle.net/20.500.14391/66

Procházet

Nedávné příspěvky

Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 169
  •  Odložené zveřejnění 
    Pouze metadata
    Otevřený přístup
    Omezený přístupOmezený přístup
    PublikaceOmezený přístup
    Vyhodnocení zpětné vazby na Doctoral Summer School 2025
    (Národní technická knihovna, 2025) Firsová, Naděžda; Skládalová, Eliška
    Tento dokument obsahuje výsledky zpětné vazby na Doctoral Summer School 2025, která proběhla v NTK ve dnech 2. a 3. září 2025. Hodnocení bylo zpracováno na základě vyhodnocení zpětné vazby poskytnuté účastníky Doctoral Summer School pomocí dotazníkového šetření. Vyhodnocení bylo dále doplněno zpětnou vazbou od členů podpůrného týmu (tzv. Support Team): zaměstnanců NTK a partnerských organizací, kteří se podíleli na organizaci akce a během celé akce poskytovali účastníkům a instruktorům podporu.
  •  Odložené zveřejnění 
    Pouze metadata
    Otevřený přístupOtevřený přístup
    Omezený přístup
    PublikaceOtevřený přístup
    Podpora začínajících výzkumníků v Národní technické knihovně
    (Národní technická knihovna, 2025) Firsová, Naděžda
    Podpora začínajících výzkumníků, ať už se jedná o studenty na různých úrovních studia nebo doktorandy a postdoktorandy, je aktuálně jednou z priorit terciárního vzdělávání. Rozvoj přenositelných a průřezových dovedností u těchto skupin má přispět k jejich studijní úspěšnosti, snadnější adaptaci a přejímání efektivních výzkumných praktik, a následně také k úspěšnému uplatnění absolventů na trhu práce, ať už ve veřejném, nebo soukromém sektoru. Otázkou je, jakou roli v tomto procesu hrají a budou hrát akademické knihovny. Národní technická knihovna (NTK) dlouhodobě rozvíjí podporu studentů a začínajících vědců jak v technickém kampusu v pražských Dejvicích, tak na národní úrovni v rámci projektu NCIP VaVaI. Akademické služby NTK vycházejí z toho nejlepšího ze světové praxe a reflektují aktuální trendy. Specifické postavení NTK jako národní instituce přináší na cestě k uživatelům jak výhody, tak překážky. Příspěvek se zaměřuje na historický vývoj akademických služeb NTK pro začínající výzkumníky a reflektuje přechod od podpory uživatelů v oblasti informační gramotnosti ke gramotnosti akademické. Popisuje také stávající praxi při zavádění tématu využívání nástrojů umělé inteligence pro výzkumníky do vzdělávacích a instruktážních materiálů.
  •  Odložené zveřejnění 
    Pouze metadata
    Otevřený přístupOtevřený přístup
    Omezený přístup
    PublikaceOtevřený přístup
    AI v praxi informačních specialistů
    (Národní technická knihovna, 2025) Skládalová, Eliška; Urban, Adam
    Rozvoj technologií umělé inteligence významně ovlivňuje prostředí knihoven a dalších paměťových institucí, a to jak ve vztahu k poskytovaným službám, tak k profesním kompetencím pracovníků. Příspěvek prezentuje zkušenosti Národní technické knihovny (NTK) ve dvou rovinách: za prvé, interní rozvoj a reskilling informačních specialistů v souvislosti s integrací nástrojů AI a za druhé, podpora uživatelských komunit prostřednictvím vzdělávacích aktivit (AI průvodce, tematické workshopy a webináře), včetně důrazu na efektivní využívání zdrojů knihovny. Tyto roviny jsou vzájemně provázané, protože schopnost knihovníků osvojovat si nové technologie přímo ovlivňuje kvalitu a rozsah služeb, které mohou být nabízeny uživatelům. Proces adaptace byl zkoumán prostřednictvím pilotní kvalitativní studie uskutečněné v NTK na jaře 2025. Studie vycházela ze 13 polostrukturovaných rozhovorů s informačními specialisty a jejím cílem bylo získat detailní vhled do motivací, bariér a zkušeností spojených s osvojováním a začleňováním AI do každodenní praxe. Analýza ukázala význam institucionální podpory i roli tzv. „AI ambasadorů“, kteří působí jako prostředníci mezi individuálním učením a organizačními strategiemi. Příspěvek je zasazen do diskurzu informační a AI gramotnosti a ukazuje, že reskilling knihovníků nelze chápat izolovaně, ale v kontextu širší institucionální strategie digitální transformace. Příspěvek tak otevírá debatu o možnostech systematického rozvoje AI gramotnosti jak u odborného personálu paměťových institucí, tak u jejich uživatelských komunit.
  •  Odložené zveřejnění 
    Pouze metadata
    Otevřený přístupOtevřený přístup
    Omezený přístup
    PublikaceOtevřený přístup
    Kde a jak hledat odborné a poradní informace pro knihovnicko-informační projekty
    (Národní technická knihovna, 2025) Papík, Richard; Pavlík, Jiří
    Cílem workshopu je zvýšit informační a výzkumně-vývojovou gramotnost v rámci projektových činností. Zaměříme se na klíčové instituce, jako jsou Národní technická knihovna, vysokoškolské a krajské knihovny v ČR, a na jejich aktivní zapojení do Platformy nové generace (PNG) a všech s ní spojených služeb. Hlavní náplní je využití nástrojů umělé inteligence při rešerších a seznámení s nástroji pro správu rešerší, RefereNTK a apod. Cílem je seznámit účastníky s databázemi, digitálními knihovnami a dalšími informačními zdroji, které jsou relevantní pro oblast knihovnicko-informační problematiky, počítačových a informačních systémů. Poskytneme také komplexní rešeršní a informační podporu pro projekty a témata související s oblastí vědy a výzkumu. Účastníci získají přehled o celém spektru informačních zdrojů, které mohou efektivně využívat v různých fázích svých projektů.
  •  Odložené zveřejnění 
    Pouze metadata
    Otevřený přístup
    Omezený přístupOmezený přístup
    PublikaceOmezený přístup
    Cestovní zpráva – The 9th European Conference on Information Literacy
    (Národní technická knihovna, 2025) Firsová, Naděžda
    Evropská konference informační gramotnosti (ECIL) je renomovanou konferencí pro odborníky působící v oblasti informačního vzdělávání: akademické knihovníky, učící knihovníky, pedagogy sekundárního a terciárního vzdělávání, odborníky na média, policy makers, instruktory a vědce zabývající se informační vědou a knihovnictvím. Tématem letošní konference byla Informační gramotnost ve světě poháněném AI (Information Literacy in an AI-driven World), přičemž příspěvky, workshopy, postery a další formy účasti pokrývaly témata spojená s umělou inteligencí, tradiční informační gramotností a také s Open Science. Celkem bylo do programu konference zahrnuto 72 prezentací výzkumných článků, pět doktorandských prezentací, 30 prezentací příkladů dobré praxe, 14 workshopů, 16 posterů, šest PechaKucha a čtyři panely. Součástí programu byl příspěvek od Národní technické knihovny.
  •  Odložené zveřejnění 
    Pouze metadata
    Otevřený přístupOtevřený přístup
    Omezený přístup
    PublikaceOtevřený přístup
    Bridging the Gap
    (National Library of Technology, 2025) Firsová, Naděžda
    The conference presentation at the European Conference on Information Literacy introduces a study that examined the information-searching habits of Czech undergraduate and graduate students in STEM fields. The research include an analysis of reported help-seeking behaviors at the point where students started writing their required theses. The main objective of this study was to gather initial data on how students’ information behaviors influenced their decision-making processes when seeking the academic help in 2020, during the COVID crisis. The results indicated that students’ information seeking practices directly influenced their help-seeking behaviors. Students accustomed to using high-quality information sources were more likely to seek formal help and less likely to rely on informal peer support. These results indicated that systematically developing the habit of using reliable information sources likely contributes to more effective help-seeking strategies for Czech undergraduate and graduate students.
  •  Odložené zveřejnění 
    Pouze metadata
    Otevřený přístupOtevřený přístup
    Omezený přístup
    PublikaceOtevřený přístup
    Research Article Peer Review Questions
    (National Library of Technology, 2025) Vobrubová, Barbora; Dvořáková, Alena
    This checklist is based on the Research Article Self-Check Questions document (authors: B. Vobrubová, A. Chodounská, O. Martinová, A. Urban, S. Krueger). The original checklist was intended for manuscript authors, to help them with the final preparations. This checklist, while containing identical/similar points, is tailored to meet the needs of peers reviewing someone else’s scientific article.
  •  Odložené zveřejnění 
    Pouze metadata
    Otevřený přístupOtevřený přístup
    Omezený přístup
    PublikaceOtevřený přístup
    Ignore, adopt, or master? Academic support in the AI era
    (National Library of Technology, 2025) Urban, Adam
    Presentation on the impact and role of artificial intelligence in education and research, with an emphasis on library practice.
  •  Odložené zveřejnění 
    Pouze metadata
    Otevřený přístupOtevřený přístup
    Omezený přístup
    PublikaceOtevřený přístup
    Research Article Self-Check Questions
    (National Library of Technology, 2025) Vobrubová, Barbora; Chodounská, Alena; Martinová, Olga; Urban, Adam; Krueger, Stephanie
    This checklist is intended for authors of scientific articles, who are revising their manuscripts just before submission to a journal. It assumes that the article in question is nearly ready and that you have already selected a target journal for it. The checklist summarizes general guidelines for preparation of scientific articles for submission. By answering the question in the checklist, the authors should make sure that they have not forgotten any crucial step in manuscript preparation.
  •  Odložené zveřejnění 
    Pouze metadata
    Otevřený přístupOtevřený přístup
    Omezený přístup
    PublikaceOtevřený přístup
    Zdroje pro výuku biologie
    (Národní technická knihovna, 2025) Soperová, Beáta; Karbanová, Eva; Vobrubová, Barbora
    Tento soubor vznikl za účelem podpory výuky biologie na středních školách. Je určen jak pro vyučující k rozšíření, doplnění a zatraktivnění výukových materiálů, tak pro studenty jako katalog doplňkových zdrojů. Každý zdroj je opatřen hodnocením kvality a použitelnosti při výuce pomocí symbolu *. Více hvězdiček znamená lepší zdroj. Jedná se o aktualizaci ze dne 31.7.2025 k původní verzi vydané v roce 2021.
  •  Odložené zveřejnění 
    Pouze metadata
    Otevřený přístupOtevřený přístup
    Omezený přístup
    PublikaceOtevřený přístup
    Tipy pro psaní
    (Národní technická knihovna, 2025) Firsová, Naděžda; Urban, Adam
    Prezentace a záznam z webináře Tipy pro psaní: Struktura práce a jazykové prostředky. Webinář proběhl v letním semestru 2025 v rámci cyklu Jak na závěrečnou práci. První část webináře pokrývá témata odborného a akademického psaní, typické struktury závěrečné práce na vysoké škole, významu a funkce jednotlivých částí práce. Druhá část webináře pojednává o jazykových prostředcích a jejich využití při tvorbě odborného textu.
  •  Odložené zveřejnění 
    Pouze metadata
    Otevřený přístupOtevřený přístup
    Omezený přístup
    PublikaceOtevřený přístup
    Metody výzkumu pro prvobadatele
    (Národní technická knihovna, 2025) Firsová, Naděžda; Karbanová, Eva; Razím, Tomáš; Šátková, Barbora; Tassanyi, Pavlína; Witzany Hutková, Klára; Razím, Tomáš; Šátková, Barbora; Witzany Hutková, Klára; Zavoralová, Jitka; Soperová, Beáta
    Metodologická příručka pro střední školy vznikla z iniciativy zaměstnanců Národní technické knihovny (NTK) pro potřeby studentů a pedagogů, kteří píší a vedou maturitní, ročníkové a jiné kvalifikační středoškolské práce. Cílem této příručky je: • Usnadnit studentům jejich první badatelskou zkušenost poskytnutím základních informací o nejběžnějších metodách sběru dat a jejich analýze a interpretaci. • Poskytnout podpůrný materiál pro učitele, kteří vedou studentské práce, aniž mají s konkrétní metodologií vlastní přímou zkušenost. • Motivovat střední školy, aby přijaly a kultivovaly praxi studentské badatelské činnosti a odborného psaní. Příručka rozpracovává metody sběru dat a jejich následného vyhodnocování, analýzy a interpretace.
  •  Odložené zveřejnění 
    Pouze metadata
    Otevřený přístupOtevřený přístup
    Omezený přístup
    PublikaceOtevřený přístup
    Reskilling for the AI Era
    (National Library of Technology, 2025) Urban, Adam; Skládalová, Eliška
    This poster presents preliminary findings from an exploratory study on how academic library staff at the National Library of Technology (NTK) in the Czech Republic are reskilling and adapting to the challenges presented by AI. As AI technologies become more prevalent in information services provision, this poster sheds light on the ways NTK academic library staff are navigating the multifaceted challenges and opportunities associated with integrating AI into their professional practices while understanding how our patrons use emerging tools and how this changes research practices more generally. The objective of our research, in the form of qualitative semi-structured interviews, was to understand the reskilling needs and processes of our user support staff as they were adapting to the integration of AI technologies in our workflows. A diverse sample of interviewees was ensured by interviewing staff with different genders, levels of experience, and lengths of service. This methodological approach gave us an in-depth probe of evolving individual experiences, motivations, barriers, and mechanisms of knowledge transfer that are pivotal in the reskilling process.
  •  Odložené zveřejnění 
    Pouze metadata
    Otevřený přístup
    Omezený přístupOmezený přístup
    PublikaceOmezený přístup
    Analýza využívanosti patrových pultů LS 2025
    (Národní technická knihovna, 2025) Poustková, Eva; Ryzhkov, Alexey
    Analýza využívanosti služeb na patrových pultech v období od 10. února 2025 do 11. dubna 2025.
  •  Odložené zveřejnění 
    Pouze metadata
    Otevřený přístup
    Omezený přístupOmezený přístup
    PublikaceOmezený přístup
    Vyhodnocení cyklu webinářů a workshopů pro diplomanty – letní semestr 2025
    (Národní technická knihovna, 2025) Skládalová, Eliška
    Zpráva shrnující otevřené lekce Národní technické knihovny zaměřené na podporu vysokoškolských studentů při psaní závěrečných prací na jaře (v letním semestru) 2025. Kromě organizačních údajů obsahuje informace o návštěvnosti a vyhodnocení zpětné vazby účastníků.
  •  Odložené zveřejnění 
    Pouze metadata
    Otevřený přístup
    Omezený přístupOmezený přístup
    PublikaceOmezený přístup
    Vyhodnocení cyklu webinářů a workshopů pro doktorandy a začínající výzkumníky – letní semestr 2025
    (Národní technická knihovna, 2025) Skládalová, Eliška
    Zpráva shrnující lekce Národní technické knihovny zaměřené na podporu doktorandů a začínajících výzkumníků v letním semestru 2025. Zahrnuty jsou jak otevřené webináře, na které se mohl přihlásit kdokoliv, tak workshopy NTK, které proběhly v rámci kurzu Scientific Writing in English. Kromě organizačních údajů obsahuje informace o návštěvnosti a vyhodnocení zpětné vazby účastníků.
  •  Odložené zveřejnění 
    Pouze metadata
    Otevřený přístup
    Omezený přístupOmezený přístup
    PublikaceOmezený přístup
    Cestovní zpráva - 9th International Conference on Professional & Practice Based Doctorates a The 7th Annual PRIDE Conference
    (Národní technická knihovna, 2025) Skládalová, Eliška
    Cestovní zpráva z konferencí 9th International Conference on Professional & Practice Based Doctorates – A Creative Force for Change (UKCGE) a PRIDE 2025, které se uskutečnily ve dnech 7. 4. - 8. 4. (UKCGE) a 9. 4. - 10. 4. (PRIDE). Konference UKCGE se věnovala aktuálním směrům ve vývoji profesních a praxí orientovaných doktorátů v kontextu technologických, společenských i institucionálních proměn. Témata zahrnovala například vliv nových technologií a umělé inteligence na výzkum, supervizi a etiku práce. Sedmý ročník konference PRIDE byl zaměřen na proměny a reformy doktorského studia, hodnocení dosaženého pokroku i diskuse o požadavcích na odborné pracovníky a dopad současných trendů na rozvoj výzkumné kultury.
  •  Odložené zveřejnění 
    Pouze metadata
    Otevřený přístupOtevřený přístup
    Omezený přístup
    PublikaceOtevřený přístup
    My First Scientific Article 2025
    (National Library of Technology, 2025) Dvořáková, Alena; Vobrubová, Barbora
    This webinar is designed primarily for early career researchers aiming to publish their first scientific article. It has two parts. The first part describes the publication process in detail, from choosing a journal and preparing the document for submission to the progressive stages of peer review. The peer review section includes concrete tips and tricks on how to respond to reviewers, and similar. The second part of the webinar focuses on writing the first version of the manuscript. It gives detailed advice on how to manage the entire writing process, from deciding on the right type of article and finding the right template to setting up a writing schedule and revising the first draft. It also includes a pre-submission checklist.
  •  Odložené zveřejnění 
    Pouze metadata
    Otevřený přístupOtevřený přístup
    Omezený přístup
    PublikaceOtevřený přístup
    AI Essentials for Academia
    (National Library of Technology, 2025) Skládalová, Eliška; Urban, Adam
    This webinar is tailored for doctoral candidates, researchers, and students interested in integrating artificial intelligence into their academic workflows. The first part introduces large language models, explaining how they function, how they differ, what to watch out for when using them, and the basics of prompt engineering. The second part focuses on AI ethics, associated risks, emerging regulations, ethical frameworks in academia, and how to appropriately cite AI tools.
  •  Odložené zveřejnění 
    Pouze metadata
    Otevřený přístupOtevřený přístup
    Omezený přístup
    PublikaceOtevřený přístup
    Thematic “Repackaging” of the Evidence Summaries Section and an Initial Focus on Evidence based Reference Practices
    (National Library of Technology, 2022) Krueger, Stephanie; Medaille, Ann
    Editorial on "repackaging" the evidence summaries section of peer reviewed, open access journal Evidence Based library and Information Science.