Akademické služby
Permanentní URI k této kolekci
Procházet
Procházet Akademické služby podle Název
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 139
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
Publikace Omezený přístup 1.2.1.10 Výsledky dotazníkového šetření(Národní technická knihovna, 2012) Národní technická knihovna, National Library of TechnologyDílčí výstup projektu EFI.Publikace Omezený přístup 1.2.1.7 Přezkoumání informačních potřeb v oblasti celoživotního vzdělávání v České republice(Národní technická knihovna, 2012) Národní technická knihovna, National Library of TechnologyPublikace Omezený přístup 10 NEJ nových služeb NTK(2014) Chodounská, AlenaPrezentace představuje výběr 10 nových služeb, které byly v NTK zavedeny v rámci prvního roku činnosti User Support Group.Publikace Omezený přístup The Academic Library as an Agent for Academic Literacy Innovation(National Library of Technology, 2024) Urban, AdamThis presentation outlines the importance of academic literacy and describes how academic libraries can play a significant role in its development using the Czech National Library of Technology (NTK) as an example. Given the rapid changes in academia and the demands on academic libraries, including in the Czech Republic, many academic libraries have had to adapt and expand their service offerings. The concept of academic literacy, which provides an umbrella term for the new kinds of assistance that libraries can provide, covers a wide range of skills needed and desired such an evolving academic environment. An expanded focus on academic literacy—moving beyond information literacy— provides students and early career researchers with skills that will better equip them for a career in academia and beyond. Through study materials, webinars, and face-to-face consultations, NTK is actively working on developing transferable skills and competencies in the academic realm. In my presentation, I describe NTK’s initiatives and the changes made in library services. It includes a description of longitudinal quantitative data collection regarding academic literacy efforts over the last 5 years (2018-2023), including student feedback and gaps we still need to address; and a qualitative analysis of the data regarding the range and types of services provided. Academic libraries in evolving environments who are considering providing similar literacy support will be able to use our efforts as an example in designing their own, locally tailored services.Publikace Otevřený přístup Academic writing in the broader context of early career researcher development(2021) Chodounská, Alena; Skenderija, Sasha; Krueger, StephanieMany of us working in the area of academic writing in Central European universities at the early career researcher level find ourselves struggling with the boundary of the term “academic writing.” Like a Russian Matryoshka doll, one finds that skill development often requires introducing students to concepts extending far beyond writing, exposing educational gaps that can be filled by disciplinary mentors who may or may not have time to work with mentees on developing the required competencies. This presentation describes an online tool, STEMskiller, developed by NTK to assist mentors in filling in such gaps, describing how its developers confronted the “boundary problem” as a supplement to introductory writing classes. The presentation provides case studies for STEMskiller’s use by academic writing instructors with stories from our initial experiences with mentors and other users. We discuss plans for the tool’s future development, including our desire to serve the global academic community by means of collaborative peer review and resource curation as well as our goal of working together at the cross-institutional, cross-national level in order to improve overall levels of education, particularly for mentors and students at institutions who, for whatever reason, cannot easily create new academic service units flexible enough to meet international disciplinary requirements.Publikace Omezený přístup Advanced information services(2014) Krueger, StephaniePublikace Omezený přístup Analýza využívanosti patrových pultů LS 2024(Národní technická knihovna, 2024) Dostálková, Eva; Ryzhkov, AlexeyAnalýza využívanosti informačních služeb na patrových pultech v období od 5. února 2024 do 5. dubna 2024.Publikace Omezený přístup Analýza využívanosti patrových pultů rok 2023(Národní technická knihovna, 2024) Ryzhkov, Alexey; Dostálková, EvaAnalýza využívanosti informačních služeb na patrových pultech v období od 2. ledna 2023 do 28. dubna 2023 a v období od 11. září 2023 do 10. listopadu 2023.Publikace Otevřený přístup Beyond Academic Support: using a CRM System to Enhance the Value of Academic Services and Improve Internal Training(Národní technická knihovna, 2019) Chodounská, Alena; Ryzhkov, AlexeyThis case study from National Library of Technology in Prague describes the use of customer relation management (CRM) software by the User Support Team in order to keep a record of provided academic support services provided and—most importantly—to ensure continuous improvement and appropriate analysis of these services. The CRM system helps to identify gaps in student support services, and inspires the development of new services. It is also used to enhance peer-to-peer personal knowledge exchange within the team. Last but not least, the essence and value of our support has been “materialized” in the form of the CRM system and can be easily communicated with our stakeholders.Publikace Otevřený přístup Breaking the Vicious Circle: Mapping and Addressing Gaps in Information Literacy Across the Educational Cycle(National Library of Technology, 2023) Razím, Tomáš; Šátková, BarboraThis paper describes how the Czech National Library of Technology in Prague (NTK) maps the information needs of its patrons and how it addresses the gaps in information literacy (IL) that (re-)appear in successive educational stages. In the past five years, NTK information specialists have provided individual consultations to 644 students and researchers and organized 230 IL workshops/webinars attended by 5,396 students and researchers. By combining qualitative and quantitative content analyses of these activities, we managed to identify structural IL gaps that extend from high school students to doctoral researchers: insufficient knowledge of searching tools and suitable search engines; insufficient ability to evaluate information found online; misapprehension of the main principles of referencing sources, lack of knowledge about citation managers; difficulties with writing academic texts as such. These findings point to the benefits of closing the IL gap earlier rather than later, as already suggested by other examples of best practice (Dolničar, Podgornik, Bartol & Šorgo, 2020; McPherson & Dube, 2016). We will illustrate this by presenting case studies dealing with the transition from high school to university and from Master to doctoral work. IL interventions earlier in the education cycle, in our case, appear to provide benefits later in life, but we have not yet performed a longitudinal study confirming this. Nevertheless, while the Czech education system does not yet require independent research and academic writing outputs in its high school curriculum (Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007), our efforts to date (Razím & Chodounská, 2021; Martinová & Tassanyi, 2018; Tvrdá & Martinová, 2017) developed in cooperation with instructors, are in high demand. This anecdotally points to a need for more comprehensive IL interventions that systematically encompass the entire public educational cycle, as previously identified by Martinová & Tassanyi (2018). The goal of our contribution is to show what structural IL gaps should be filled at the high school level and why, and how libraries could contribute to achieving this. Aside from continuing the aforementioned instructional services, we plan to extend our services to more schools and to resume our cooperation with the National Pedagogical Institute, with the hope that we can provide evidence-based data to the Czech Ministry of Education on the effectiveness of IL interventions and, perhaps in the form of a future longitudinal survey tracking student success over the long-term, show how IL leads to benefits such as better preparation for university-level work and/or civic engagement.Publikace Otevřený přístup Budování fondů v NTK, služby s přidanou hodnotou(2014) Motejlková, AnnaPublikace Otevřený přístup Cena Knihovna roku 2010 v kategorii Významný počin v oblasti poskytování veřejných knihovnických a informačních služeb(2010) Ministerstvo kultury, Ministry of CulturePublikace Omezený přístup Cestovní zpráva - 37th Annual IATUL Conference(2016) Chodounská, AlenaAlena Chodounská aktivně prezentovala interní vzdělávací aktivity Referenčního týmu v příspěvku připraveném společně se Stephanie Krueger: "Cooking Stone Soup: Porous Workforce Training at the Czech National Library of Technology as a Supplement to (Impermeable) University Education."Publikace Omezený přístup Cestovní zpráva - European Conference on Information Literacy 2023(Národní technická knihovna, 2023) Razím, Tomáš; Šátková, BarboraCestovní zpráva popisuje naši účast na konferenci ECIL 2023, kde jsme představili praxi informační podpory v NTK akademických knihovníkům a vědcům a výzkumníkům v oblasti knihovnictví a informační vědy. Zároveň jsme se poučili z aktivit dalších světových institucí v oblasti rozvoje informační gramotnosti.Publikace Otevřený přístup Cestovní zpráva - Frankfurtský knižní veletrh 2014(2014) Sudová, Miroslava; Žižková, ŠtěpánkaV rámci návštěvy mezinárodního knižního veletrhu ve Frankfurtu nad Mohanem ve dnech 8. – 10. 10. 2014 proběhla úspěšná jednání s představiteli nakladatelství John Wiley & Sons a Springer Verlag a bylo získáno velké množství zajímavých poznatků na doprovodných přednáškách.Publikace Omezený přístup Cestovní zpráva - Frankfurtský knižní veletrh 2015(2015) Marhoulová, Jitka; Motejlková, AnnaDíky návštěvě Frankfurtského knižního veletrhu získaly účastnice velmi dobrý přehled o světovém knižním trhu a současných trendech v knižním průmyslu. Dále bylo na základě prohlídky stánků jednotlivých vydavatelů potvrzeno, že NTK v současné době spolupracuje s převážnou většinou předních světových vydavatelů odborné literatury v oblasti techniky a přírodních věd. V průběhu veletrhu byly též projednány možnosti dalšího nákupu tištěných i elektronických informačních zdrojů pro rok 2016.Publikace Otevřený přístup Cestovní zpráva - Frankfurtský knižní veletrh 2015(2015) Žižková, ŠtěpánkaV rámci návštěvy mezinárodního knižního veletrhu ve Frankfurtu nad Mohanem ve dnech 14. – 16. 10. 2015 proběhla úspěšná jednání s představiteli nakladatelství John Wiley & Sons, Elsevier Science, Springer Verlag a SAE international a bylo získáno velké množství zajímavých poznatků na doprovodných přednáškách.Publikace Otevřený přístup Cestovní zpráva - International Original Research in Information Sciences Colloquium: December 2015(2015) Krueger, StephanieNaše účast byla velmi přínosná, protože seminář poskytl příležitost prezentovat a prodiskutovat s předními evropskými výzkumníky v oboru informační věda nejvýznamnější současné strategie, služby a trendy. Prezentace výsledků jejich výzkumu bylo možné přímo využít a přispěly tak k rozvoji strategie NTK pro rozvoj služeb a webu NTK v roce 2016.Publikace Otevřený přístup Cestovní zpráva - International Original Research in Information Sciences Colloquium: February 2015(2015) Krueger, StephanieSeminář byl přínosný tím, že poskytl příležitost na mezinárodní úrovni prodiskutovat a vyměnit zkušenosti a trendy s předními odborníky na poli poskytování a rozvoje specializovaných akademických služeb.Publikace Otevřený přístup Cestovní zpráva - Julius-Maximilians University Würzburg, Würzburg, Německo (diskuze s oborovými knihovníky)(2014) Francová, PavlaÚčelem zahraniční pracovní cesty do Würzburgu (Bavorsko, Německo) bylo setkání s Oborovými specialisty univerzitní knihovny Julius-Maximilians Univerzity ve Würzburgu, umístěné v areálu Campusu Am Hubland. Němečtí odborníci byli dotázáni na své zkušenosti a pojetí pozice Oborového specialisty (včetně náplně práce, typických komplikací a výzev, vývoje a změn této pozice v horizontu posledních 30let). Vedlejším cílem bylo zahájení obousměrné komunikace mezi oborovými specialisty, diskuze shodných a rozdílných parametrů pracovního prostředí (univerzitní vs. celostátní odborná knihovna; legislativa…), způsoby oslovení a udržení jednotlivých cílových skupin zákazníků a koncept spolupráce knihoven různého zaměření pro vyšší komfort zákazníků (viz německý model).