Odložené zveřejnění
Pouze metadata
Otevřený přístupOmezený přístup
Podpora začínajících výzkumníků v Národní technické knihovně
Od informační k akademické gramotnosti a AI
Od informační k akademické gramotnosti a AI
Externí umístění souboru
Licence:
Datum
2025
Autoři
Název časopisu
ISSN časopisu
Název svazku
Vydavatel
Národní technická knihovna
Abstrakt
Podpora začínajících výzkumníků, ať už se jedná o studenty na různých úrovních studia nebo doktorandy a postdoktorandy, je aktuálně jednou z priorit terciárního vzdělávání. Rozvoj přenositelných a průřezových dovedností u těchto skupin má přispět k jejich studijní úspěšnosti, snadnější adaptaci a přejímání efektivních výzkumných praktik, a následně také k úspěšnému uplatnění absolventů na trhu práce, ať už ve veřejném, nebo soukromém sektoru. Otázkou je, jakou roli v tomto procesu hrají a budou hrát akademické knihovny. Národní technická knihovna (NTK) dlouhodobě rozvíjí podporu studentů a začínajících vědců jak v technickém kampusu v pražských Dejvicích, tak na národní úrovni v rámci projektu NCIP VaVaI. Akademické služby NTK vycházejí z toho nejlepšího ze světové praxe a reflektují aktuální trendy. Specifické postavení NTK jako národní instituce přináší na cestě k uživatelům jak výhody, tak překážky. Příspěvek se zaměřuje na historický vývoj akademických služeb NTK pro začínající výzkumníky a reflektuje přechod od podpory uživatelů v oblasti informační gramotnosti ke gramotnosti akademické. Popisuje také stávající praxi při zavádění tématu využívání nástrojů umělé inteligence pro výzkumníky do vzdělávacích a instruktážních materiálů.
Popis
Klíčová slova
akademická podpora, akademická knihovna, začínající výzkumníci, umělá inteligence, AI, informační gramotnost, academic support, academic library, early-career researchers, artificial intelligence, AI, information literacy
Jazyk:
cs
Typ:
conference paper
Edice
Název akce
Informačné interakcie 2025
Datum od
2025-11-28
Datum do
Místo události
Bratislava, SK