Pro uživatele
Permanentní URI k této kolekci
včetně studentů a doktorandů
Procházet
Procházet Pro uživatele podle Datum vydání
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 53
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
Publikace Otevřený přístup Projekt informačního vzdělávání pedagogů na střední technické škole(2011) Dvořáková, Drahomíra; Chára, LubošPříspěvek popisuje průběh školení informační gramotnosti zaměřené cíleně na pedagogy střední technické školy. Toto pilotní školení probíhalo od února do srpna 2010 a bylo součástí projektu na vytvoření „Studijního a informačního centra ve Střední škole technické a obchodní Dačice“. Cílem samotného školení bylo zkvalitnit vzdělávací proces na škole a inspirativně nasměrovat pedagogy do dalšího vzdělávání v oblasti orientace v elektronických zdrojích (digitální knihovny, open access zdroje a institucionální repozitáře), vyhledávání informací, citování aj. V závěru příspěvku je shrnuta a vyhodnocena anketa, která proběhla mezi pedagogy. Výsledky této ankety ovlivní další projekty konané v Národní technické knihovně a spojené s informační gramotností pedagogů.Publikace Otevřený přístup Služby na patrech(2015) Procházková, PetraPublikace Otevřený přístup Nová koncepce vzdělávání v NTK(2016) Horová, IvaPrezentace krátce seznamuje s novými zásadami a směry vzdělávání v NTK, jak pro interní zaměstnance, tak pro odbornou veřejnost.Publikace Otevřený přístup Kdo jsme, odkud přicházíme, kam směřujeme: poznámky k profesi knihovník(Národní technická knihovna, 2016) Svoboda, MartinKnihovnictví jako inženýřská disciplína.Publikace Otevřený přístup Partners in Class: A Needs-Based Approach to High School Curricular Support at the National Library of Technology in Prague(2017) Tvrdá, Pavlína; Martinová, OlgaThis case study discusses the development of courses at the National Library of Technology in Prague (NTK) for different grade levels developed in direct collaboration with several private schools, notably the Austrian School in Prague (OEGP) and the English College in Prague (ECP). These courses were developed in close partnership with teachers at these schools according to specific curricular needs: students at both schools must write a formal paper in order to graduate. For OEGP, a highly structured Vorwissenschaftliche Arbeit (VWA), or “pre-scientific paper,” is required by the Austrian Federal Ministry of Education (2017) for graduation. ECP students must complete the International Baccalaureate Extended Essay (IB EE). The case study contains descriptions of multilingual courses relevant to any libraries who support multilingual research/writing environments—while the IB EE must be written in English, VWA students can select the language of their papers (Czech, English, or German). This poses unique challenges for both NTK instructors and school teachers because different resources and tools must be introduced for different language environments. In our paper, we describe strategies we have developed to overcome such challenges, including our approach to instruction for citation management tools—we recommend different tools for different languages, for example, and coordinate teaching with teachers based on each school’s curriculum. Although information literacy (IL) is supposed to be included in Czech high school programs as a part of a larger discipline, Informatics and Information and Communication Technology (Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007), the majority of schools neglect IL almost completely (Medková, 2011). This means, among other things, that NTK instructors and school teachers must include in all courses a heavy emphasis on describing relevant resources and introducing the concept of publication ethics, particularly for schools such as OEGP which do not have their own libraries. The paper outlines the next stages of program development, including planned open access learning materials as well as our efforts in encouraging the Czech Ministry for Education, Youth, and Sports to include a formal paper requirement similar to the VWA or IB EE in future high school graduation requirements. At present, most Czech high school students are not required to write a paper in order to graduate (Parliament of the Czech Republic, 2004; Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic, 2009). Finally, we relate whether or not our experiences correspond to findings from original research conducted at NTK identifying a gap in writing and research skills for Czech undergraduates in STEM fields (Chodounská, 2016). In closing, we discuss how stronger high school requirements could potentially improve writing and research skills for all students entering university programsPublikace Otevřený přístup Compete as an International Scholar(2018) Krueger, StephanieChecklist with framing questions that outline different information needs of future scholars, based on their multiple roles in academia.Publikace Otevřený přístup Vzorová středoškolská práce na téma: Hnojení rajčat organickými výluhy(Národní technická knihovna, 2018) Tassanyi, PavlínaPublikace Otevřený přístup Vzorová středoškolská práce na téma: Vnímání krásy a ošklivosti plyšových zvířátek(Národní technická knihovna, 2019) Tassanyi, Pavlína; Stehlík, MartinPublikace Otevřený přístup Citace: co se nám hodilo a co se může hodit vám(2020) Kadlecová, Tereza; Tassanyi, PavlínaVzorová prezentace Citace je určena všem, co píšou závěrečnou práci. Prezentace poskytuje úvod do problematiky citování, vysvětluje rozdíl mezi citací a parafrází, uvádí příklady bibliografických citací, citačních metod (poznámka pod čarou, (autor, datum), číselný odkaz) a citačních stylů. Je doplněna o užitečné informace ohledně citačních manažerů a citování různých zdrojů (software, časopis, citace citátu, data, Youtube, web, médium, kompendium, jak uvést neznámého autora a jak pracovat s DOI). Vše je provázáno o komentáře reflektující vlastní zkušenost autorek a jejich kolegů.Publikace Otevřený přístup Výběr tématu(2020) Kadlecová, Tereza; Skoruša, DavidTento dokument slouží jako podklad pro studenty Nového PORGu, kteří budou psát Extended Essay (EE). Dokument poskytuje tipy a doporučení pro výběr tématu EE, stanovení výzkumné otázky, hypotézy a cíle práce. Dále uvádí několik tipů ohledně struktury práce a v neposlední řadě obsahuje informace o tom, jakou podporu v rámci NTK mohou studenti využít.Publikace Otevřený přístup Strategie dlouhodobé ochrany(2020) Konečný, MichalWebový seminář je určen začátečníkům v oblasti plánování dlouhodobé ochrany, kterým pomůže zorientovat se v problematice a seznámit se s nejdůležitějšími principy. V teoretické části představí základní strategie, metody a nástroje používané při dlouhodobé ochraně a jejím plánování a vysvětlí, která kritéria vzít v úvahu při výběru těch nejvhodnějších. Seznámí účastníky se standardy a certifikacemi, které mohou jejich rozhodování ovlivnit. V praktické části webináře si účastníci vyzkouší některé nástroje, které slouží pro identifikaci, validaci a migraci souborů a vyzkouší si demoverze systémů, určených pro dlouhodobé uchovávání.Publikace Otevřený přístup Orientace v tématu a hledání zdrojů(2020) Kadlecová, Tereza; Skoruša, DavidTento dokument slouží jako podklad pro studenty Nového PORGu, kteří budou psát Extended Essay (EE). Dokument poskytuje tipy a doporučení pro hledání informačních zdrojů a orientaci v tématu. Obsahuje informaci o harmonogramu Extended Essay.Publikace Otevřený přístup Podpora výuky chemie v Národní technické knihovně(Česká společnost chemická, 2021) Razím, Tomáš; Chodounská, AlenaV Národní technické knihovně (NTK) poskytujeme pedagogům přístup k odborným zdrojům z oblasti chemie a dalších technických a přírodních věd a pomáháme jim se v nich zorientovat. Vytváříme komentované oborové přehledy volně dostupných informačních zdrojů i vlastní metodické materiály využitelné především při projektové a badatelsky orientované výuce, např. při vedení studentských prací. Učitelům i studentům také poskytujeme individuální konzultace a kurzy pro rozvoj kompetencí k práci s informacemi. Ve spolupráci s učiteli usilujeme o zlepšení výsledků vzdělávání na českých školách a zlepšení kvalifikace absolventů chemických a technických oborů v celosvětovém měřítku.Publikace Otevřený přístup První přístup do databáze LeCorbusier, vyhledávání a tisk: Vyhledávejte v elektronických zdrojích NTK(Národní technická knihovna, 2022) Národní technická knihovna, National Library of TechnologyVideo ukazuje práci s databází LeCorbusier, jak se přihlásit, vyhledávat a jak tisknout.Publikace Otevřený přístup Práce s informacemi, zdroji a odbornými texty(2022) Chodounská, Alena; Razím, TomášWebinář pro učitele chemie 2. stupně ZŠ a SŠ byl zaměřený na problematiku vyhledávání, zpracovávání a prezentování odborných informací v oblasti chemie a přírodních věd. Informační specialisté Národní technické knihovny (NTK) představili volně dostupné elektronické informační zdroje vhodné pro studenty i učitele, techniky pokročilého vyhledávání a nástroje pro stahování a správu citaci. Dalším tématem bylo budování kompetencí, které souvisejí s používáním informací (např. jejich kritické hodnocení a psaní odborných textů), a které jsou přenositelné i do dalších oblastí vzdělávání a života. V závěru pracovníci NTK shrnuli zkušenosti učitelů z několika partnerských středních škol, kteří odpovídají za rozvoj těchto dovedností u svých studentů.Publikace Otevřený přístup Anatomie akademické podpory NTK(2022) Chodounská, Alena; Razím, TomášNárodní technická knihovna v Praze (NTK) je veřejná knihovna se specializovanou kolekcí zaměřenou na technické a přírodní vědy. Studentům, vyučujícím a výzkumníkům z Vysoké školy chemicko-technologické pak sloužíme jako akademická knihovna, stejně jako výzkumníkům z Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd ČR. Všem našim uživatelům nabízíme přístup k široké kolekci odborných elektronických a tištěných zdrojů, příjemné studijní prostředí v moderní a uživatelsky přívětivé budově a vlídnou podporu při využívání informačních zdrojů, vyhledávacích nástrojů a vybavení NTK. Ve spolupráci s mentory a pedagogy se pak snažíme přispívat k rozvoji dovedností souvisejících s efektivním vyhledáváním a používáním (akademických) informací, kritickým hodnocením informačních zdrojů a prezentováním odborných výsledků. Podporu nabízíme především formou konzultaci na místě i online, a dále prostřednictvím workshopů a webinářů. V rámci příspěvku blíže představíme cílové skupiny se kterými pracujeme. Nastíníme jaké jsou výzkumné a vzdělávací potřeby našich uživatelů a jaké informační problémy nejčastěji řeší při práci na svých studijních a výzkumných projektech. Podělíme se o zkušenosti s různými formáty vzdělávacích akcí a podrobněji popíšeme obsah našich workshopů i konzultací. Zaměříme se také na metody sběru a vyhodnocování zpětné vazby a na naše postupy při průběžném přizpůsobování služeb potřebám našich (potenciálních) uživatelů.Publikace Otevřený přístup NCIP VaVaI KnowledgeStor Case Study: Postdoc applying for European Research Council (ERC) Starting Grant ERC-22-STG(National Library of Technology, 2022) Krueger, StephanieThis document summarises the work with a postdoctoral researcher who is preparing to apply for an ERC Starting Grant.Publikace Otevřený přístup Od ročníkové práce k impaktovanému článku: akademická informační podpora v Národní technické knihovně(2022) Chodounská, Alena; Razím, TomášNárodní technická knihovna nabízí informační podporu široké škále uživatelů od studentů a učitelů středních škol až po doktorandy, vysokoškolské pedagogy a výzkumníky. Příspěvek popisuje, jaké rozdíly byly vysledovány v potřebách a návycích různých věkových a cílových skupin a co mají tyto skupiny naopak společného. Na konkrétních případech je ukázáno, jak tyto zkušenosti ovlivňují podobu podpory v NTK a jak pomáhají uživatele, ve spolupráci s jejich mentory a pedagogy, lépe připravovat na nadcházející stupně vzdělávání či kariéry.Publikace Otevřený přístup NCIP VaVal KnowledgeStor Case Study: Doctoral candidate, final year of studies, applying for Czech Science Foundation (CSF)’s POSTDOC INDIVIDUAL FELLOWSHIP(2022) Krueger, StephanieThis document summaries work with a doctoral candidate in his final year of doctoral studies, preparing for international postdoctoral fellowships, including the CSF’s postdoc fellowship.Publikace Otevřený přístup Zavádění a vedení středoškolských prací(Národní technická knihovna, 2023) Tassanyi, PavlínaZavádění a vedení středoškolských prací je třídílný vzdělávací videokurz pro pedagogy středních škol. Cílem kurzu je pomoci školám a pedagogům toto téma uchopit a úspěšně provést studenty procesem psaní odborné práce. První video se věnuje organizačním předpokladům a očekávání školy při zavádění práce, tzn. kdy je vhodné práci vyžadovat, jakými pravidly se bude psaní práce řídit atd. Druhé video rozebírá možné parametry práce a způsoby jejího hodnocení. Jako příklady dobré praxe slouží zavedené klasifikační texty – v českém prostředí např. SOČ, v mezinárodním extended essay. Ve třetím videu je kladen důraz na spektrum informací a dovedností, které by studenti měli znát nebo které by jim měli pedagogové předat společně s odkazy na zdroje informací, užitečné tipy a nástroje pro usnadnění práce. Informace a doporučení v této oblasti vycházejí ze zkušeností s poskytováním informační podpory studentům a pedagogům i z vlastní pedagogické praxe.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »