Pro uživatele
Permanentní URI k této kolekci
včetně studentů a doktorandů
Procházet
Procházet Pro uživatele podle Název
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 63
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
Publikace Otevřený přístup Anatomie akademické podpory NTK(2022) Chodounská, Alena; Razím, TomášNárodní technická knihovna v Praze (NTK) je veřejná knihovna se specializovanou kolekcí zaměřenou na technické a přírodní vědy. Studentům, vyučujícím a výzkumníkům z Vysoké školy chemicko-technologické pak sloužíme jako akademická knihovna, stejně jako výzkumníkům z Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd ČR. Všem našim uživatelům nabízíme přístup k široké kolekci odborných elektronických a tištěných zdrojů, příjemné studijní prostředí v moderní a uživatelsky přívětivé budově a vlídnou podporu při využívání informačních zdrojů, vyhledávacích nástrojů a vybavení NTK. Ve spolupráci s mentory a pedagogy se pak snažíme přispívat k rozvoji dovedností souvisejících s efektivním vyhledáváním a používáním (akademických) informací, kritickým hodnocením informačních zdrojů a prezentováním odborných výsledků. Podporu nabízíme především formou konzultaci na místě i online, a dále prostřednictvím workshopů a webinářů. V rámci příspěvku blíže představíme cílové skupiny se kterými pracujeme. Nastíníme jaké jsou výzkumné a vzdělávací potřeby našich uživatelů a jaké informační problémy nejčastěji řeší při práci na svých studijních a výzkumných projektech. Podělíme se o zkušenosti s různými formáty vzdělávacích akcí a podrobněji popíšeme obsah našich workshopů i konzultací. Zaměříme se také na metody sběru a vyhodnocování zpětné vazby a na naše postupy při průběžném přizpůsobování služeb potřebám našich (potenciálních) uživatelů.Publikace Otevřený přístup Artificial Intelligence?!(National Library of Technology, 2024) Khashabh, Ibrahim AbouThis presentation provides an introduction to Artificial Intelligence (AI), covering its history, key concepts, and types. It is designed for beginners who are just starting to explore the world of AI. You will learn about Machine Learning, Deep Learning, and various real-world AI applications. We'll also discuss AI's future potential, its impact on society, and the importance of creating ethical AI. By the end, you'll clearly understand what AI is and how it shapes our world.Publikace Otevřený přístup Citace: co se nám hodilo a co se může hodit vám(2020) Kadlecová, Tereza; Tassanyi, PavlínaVzorová prezentace Citace je určena všem, co píšou závěrečnou práci. Prezentace poskytuje úvod do problematiky citování, vysvětluje rozdíl mezi citací a parafrází, uvádí příklady bibliografických citací, citačních metod (poznámka pod čarou, (autor, datum), číselný odkaz) a citačních stylů. Je doplněna o užitečné informace ohledně citačních manažerů a citování různých zdrojů (software, časopis, citace citátu, data, Youtube, web, médium, kompendium, jak uvést neznámého autora a jak pracovat s DOI). Vše je provázáno o komentáře reflektující vlastní zkušenost autorek a jejich kolegů.Publikace Otevřený přístup Citování v závěrečných pracích(Národní technická knihovna, 2023) Razím, Tomáš; Millerová, KristinaWebinář byl určen všem zájemcům o problematiku citování a parafrázování ve vysokoškolských pracích a v dalších akademických textech. Zabýval se základy citování a užitečnými tipy.Publikace Otevřený přístup Compete as an International Scholar(2018) Krueger, StephanieChecklist with framing questions that outline different information needs of future scholars, based on their multiple roles in academia.Publikace Otevřený přístup Digitální identifikátor objektů DOI a jeho národní podpora v ČR(Národní technická knihovna, 2025) Černohlávková, Petra; Heringová, Hana; Šindelář, JakubPerzistentní identifikátor DOI (digital object identifier – digitální identifikátor objektů) slouží v komunikaci vědy k trvalé a jednoznačné identifikaci nejrůznějších typů objektů jako jsou odborné články či sady výzkumných dat. Školení vysvětluje, k čemu lze tento identifikátor využít, jak funguje jeho přidělování a jaké jsou jeho případné alternativy. Školení také představuje existující podporu zavádění DOI na národní úrovni do českého prostředí výzkumu, vývoje a inovací v rámci projektu CARDS.Publikace Otevřený přístup Do journals have some ‘calls’ for submitting articles, or they can be submitted at any time?(National Library of Technology, 2024) Krueger, StephanieThe presentation deals with the timing of article submission. This presentation serves as the basis for a video from the Academic Writing Q&A series that was created as a supplement to the My First Scientific Article webinar. The presentation explains why some journals publish special ‘calls’ for submitting articles, and how to find out about when to submit. The content is useful for Early Career Researchers and for everyone who is interested in scholarly communication and publishing.Publikace Otevřený přístup Do you choose the journal when you have all results or during the experiments?(National Library of Technology, 2024) Krueger, StephanieThe presentation advises on when to choose the journals suitable for publishing one’s research. This presentation serves as the basis for a video from the Academic Writing Q&A series that was created as a supplement to the My First Scientific Article webinar. The presentation advocates identifying target journals early, ideally at the design stage. The content is useful for Early Career Researchers and for everyone who is interested in scholarly communication and publishing.Publikace Otevřený přístup Do you have any tips, seminars, and so on for learning how to write in scientific English for articles and other scholarly publications?(National Library of Technology, 2024) Krueger, StephanieThe presentation provides advice on where to learn and practice academic English both in person (in Prague, Czech Republic) and online. This presentation serves as the basis for a video from the Academic Writing Q&A series that was created as a supplement to the My First Scientific Article webinar. The content is useful for Early Career Researchers and for everyone who is interested in scholarly communication and wishes to improve their writing skills.Publikace Otevřený přístup How do I choose a journal to publish in?(National Library of Technology, 2024) Krueger, StephanieThe presentation deals with the choice of an appropriate scientific journal to publish in. This presentation serves as the basis for a video from the Academic Writing Q&A series that was created as a supplement to the My First Scientific Article webinar. The presentation includes recommendations for journal selection and questions needed to help thinking through the details. The content is useful for Early Career Researchers and for everyone who is interested in scholarly communication and publishing.Publikace Otevřený přístup How do I choose the right conference?(National Library of Technology, 2024) Krueger, StephanieThis presentation advises on how to choose the right academic conference for presenting one’s research. This presentation serves as the basis for a video from the Academic Writing Q&A series that was created as a supplement to the My First Scientific Article webinar. The presentation stresses the need to avoid ‘predatory conferences’, and provides tips and links to further resources. The content is useful for Early Career Researchers and for everyone who is interested in scholarly communication.Publikace Otevřený přístup How do I confidently present my research results? How do I overcome stage fright? How do I answer questions after my presentation?(National Library of Technology, 2024) Krueger, StephanieThis presentation tackles the question of how to avoid stage fright while presenting research results live as well as online. This presentation serves as the basis for a video from the Academic Writing Q&A series that was created as a supplement to the My First Scientific Article webinar. The presentation gives useful tips on how to build up confidence, including a link to further resources. It stresses the need for advance preparation, and advocates group practice sessions. The content is useful for Early Career Researchers and for everyone who is interested in scholarly communication and in improving their presentation skills.Publikace Otevřený přístup How do I manage my time organization for writing, and where do I start?(National Library of Technology, 2024) Krueger, StephanieThe presentation describes how to manage the process of writing up research for publication. This presentation serves as the basis for a video from the Academic Writing Q&A series that was created as a supplement to the My First Scientific Article webinar. The presentation emphasizes the need to plan ahead, to schedule regular periods of uninterrupted writing, and to be methodical in managing citations. The content is useful for Early Career Researchers and for everyone who is interested in scholarly communication and publishing.Publikace Otevřený přístup How do I think about an article story and how do I write it?(National Library of Technology, 2024) Krueger, StephanieThe presentation contains information and additional links to useful resources about an article story and how to write it. This presentation serves as the basis for a video from the Academic Writing Q&A series that was created as a supplement to the My First Scientific Article webinar. The presentation describes the specifics of a scholarly or scientific article and makes recommendations regarding the use of specific style guides and other tools to start the writing process. The content is useful for Early Career Researchers and for everyone who is interested in scholarly communication.Publikace Otevřený přístup How do journal editors decide what is published and what isn’t?(National Library of Technology, 2024) Krueger, StephanieThe presentation describes the processes that typically follow article submission. This presentation serves as the basis for a video from the Academic Writing Q&A series that was created as a supplement to the My First Scientific Article webinar. This presentation highlights the critical issues the author needs to take into account during the writing or peer review process that are essential to publishing. The content is useful for Early Career Researchers and for everyone who is interested in scholarly communication and publishing.Publikace Otevřený přístup How long might an average student take to put out a respectable manuscript? Given that the student is a first-time author.(National Library of Technology, 2024) Krueger, StephanieThe presentation gives an overview of the process of getting one’s first article ready for publication. This presentation serves as the basis for a video from the Academic Writing Q&A series that was created as a supplement to the My First Scientific Article webinar. The presentation emphasizes the importance of pre-writing preparation and post-draft revision depending on the type of article intended and advises on how to schedule the time needed for both. The content is useful for Early Career Researchers and for everyone who is interested in scholarly communication and publishing.Publikace Otevřený přístup If you are new in writing, and you have a very good professor as a second author (who has many publications), will it help get the article manuscript accepted?(National Library of Technology, 2024) Krueger, StephanieThis presentation explains the nature of academic peer review. This presentation serves as the basis for a video from the Academic Writing Q&A series that was created as a supplement to the My First Scientific Article webinar. The presentation explains how the blind peer review works in academic publishing and how it differs from an open review, including a link to further resources on peer review. It also suggests what may actually improve one’s chances of publication. The content is useful for Early Career Researchers and for everyone who is interested in scholarly communication and publishing.Publikace Otevřený přístup iNaturalist ve výuce - příklady aktivit pro 2. stupeň ZŠ a střední školy(Národní technická knihovna, 2023) Karbanová, Eva; Martinová, OlgaNěkolik příkladů, jak lze použít aplikaci a data iNaturalist ve výuce.Publikace Otevřený přístup Introduction into AI tools for academia(National Library of Technology, 2024) Urban, AdamThis presentation provides an introductory exploration into generative AI tools and their practical applications within academic research. Attendees will gain insight into the capabilities of prompt-based searches, enabling efficient and precise information retrieval. Additionally, the session will cover mapping tools that facilitate data visualization and analysis, and delve into text analysis techniques, demonstrating how AI can streamline and enhance content evaluation and interpretation.Publikace Otevřený přístup Introduction to Research Data Management: ... and How Not to Get Overwhelmed by Data(Národní technická knihovna, 2023) Jílková, Adéla; Schätz, MartinRDM involves research data-related activities such as the organization, storage, sharing, and security. This webinar provides a brief introduction to RDM with some practical suggestions to consider before starting a research project, including: Why is it important to manage my research data? RDM in the context of Open Science and the FAIR principles. What is research data and how can it be organized? How do I store and share my research data?