Pro uživatele
včetně studentů a doktorandů
Permanentní URI k této kolekci
Procházet
Nedávné příspěvky
Publikace Otevřený přístup Citation Management(National Library of Technology, 2025) Vobrubová, BarboraThe presentation provides an overview of the basic principles of citing and managing sources together with recommendations intended for doctoral level students. It starts with the theory and terminology of citing (e.g., direct vs. indirect citation, citation method vs. citation style) and continues with a detailed description of the three main citation methods (Harvard, Vancouver, and footnotes) and some practical tips on how to format references. The presentation concludes with a section on citation managers, their uses and limitations. Zotero is used as a practical example with screenshots of specific features, such as the Zotero plug-in for Word, notes and highlights, and the personal library option.Publikace Otevřený přístup Konsorcium knihoven(Národní technická knihovna, 2025) Jirát, Jiří; International Coalition of Library ConsortiaPrezentace organizace ICOLC o konsorciích knihoven v překladu a adaptaci s přispěním dalšího autora ve formě konferenčního příspěvku.Publikace Otevřený přístup Digitální identifikátor objektů DOI a jeho národní podpora v ČR(Národní technická knihovna, 2025) Černohlávková, Petra; Heringová, Hana; Šindelář, JakubPerzistentní identifikátor DOI (digital object identifier – digitální identifikátor objektů) slouží v komunikaci vědy k trvalé a jednoznačné identifikaci nejrůznějších typů objektů jako jsou odborné články či sady výzkumných dat. Školení vysvětluje, k čemu lze tento identifikátor využít, jak funguje jeho přidělování a jaké jsou jeho případné alternativy. Školení také představuje existující podporu zavádění DOI na národní úrovni do českého prostředí výzkumu, vývoje a inovací v rámci projektu CARDS.Publikace Otevřený přístup STEMskiller. Nástroje na pomoc při psaní v cizím jazyce(Národní technická knihovna, 2025) Skládalová, EliškaPrezentace ze semináře „Vaše věda, naše podpora. Služby NTK na cestě za úspěšným výzkumem“ popisuje informační a vzdělávací materiály v rámci pokročilé akademické podpory poskytované NTK. Konkrétně jsou představeny STEMskiller, rozcestník kvalitních volně dostupných vzdělávacích materiálů pro začínající výzkumníky a rozcestník nástrojů určených k podpoře psaní v cizím jazyce.Publikace Otevřený přístup Služby NTK na cestě za úspěšným výzkumem(Národní technická knihovna, 2025) Firsová, NaděždaPrezentace ze semináře „Vaše věda, naše podpora. Služby NTK na cestě za úspěšným výzkumem“ pro začínající výzkumníky a zaměstnance VŠCHT v Praze představuje služby Národní technické knihovny v budově NTK, knihovní zdroje a služby akademické podpory.Publikace Otevřený přístup Úvod do AI nástrojů pro akademii(Národní technická knihovna, 2025) Urban, AdamPříspěvek prezentuje rozcestník nástrojů založených na generativní umělé inteligenci pro práci s odbornými informacemi ve studiu i ve výzkumu. Zabývá se vybranými chatboty, nástroji pro vyhledávání zdrojů, mapování literatury a analýzu textu. Současně mapuje aktuální možnosti těchto nástrojů a upozorňuje na limity a rizika spojená s jejich využíváním.Publikace Otevřený přístup Artificial Intelligence?!(National Library of Technology, 2024) Khashabh, Ibrahim AbouThis presentation provides an introduction to Artificial Intelligence (AI), covering its history, key concepts, and types. It is designed for beginners who are just starting to explore the world of AI. You will learn about Machine Learning, Deep Learning, and various real-world AI applications. We'll also discuss AI's future potential, its impact on society, and the importance of creating ethical AI. By the end, you'll clearly understand what AI is and how it shapes our world.Publikace Otevřený přístup ORCID iD: Jak chytře nastavit a efektivně využít svůj profil výzkumníka(Národní technická knihovna, 2024) Šilha Machová, HanaORCID iD slouží k jednoznačné a trvalé identifikaci všech osob zapojených do výzkumu. Díky ORCID iD lze odlišit autory se stejným nebo podobným jménem a propojit je s jejich publikacemi, výzkumnými daty či jinými výsledky vědecké činnosti. Tento identifikátor zajišťuje spolehlivost a viditelnost výzkumných výstupů a jejich vazbu na konkrétní tvůrce. Webinář pro zájemce z ústavů AV ČR byl zaměřen na praktické, jednoduché a rychlé vytvoření a efektivní nastavení ORCID profilu vč. propojení záznamů o publikacích, přidávání afiliací, propojení s vybranými databázemi a nastavení automatických aktualizací. Vysvětleny byly role důvěryhodných osob a organizací a značky důvěryhodnosti. Zazněly odpovědi na vybrané FAQ. Účastníci webináře byli také seznámeni s činností Národního centra ORCID, které podporuje české instituce při integraci a efektivním využívání ORCID.Publikace Otevřený přístup ORCID iD for Researchers(National Library of Technology, 2024) Šilha Machová, HanaORCID iD is a persistent identifier that uniquely links researchers to their publications, data, and other research outputs. It helps distinguish authors with similar names and ensures visibility and reliable connections to their work. This presentation was part of the IOCB PhD Skills Day: Essential Researcher Competencies, held on November 20, 2024, at the National Library of Technology (NTK) in Prague. The goal of the presentation was to introduce doctoral students to the importance of ORCID iD for their academic and research careers. Key benefits of ORCID iD were presented, such as unique author identification, linking publications and research records, and supporting international collaboration. The presentation included practical demonstrations of registration, profile management, and integration with other systems to facilitate researchers' work.Publikace Otevřený přístup ORCID iD: Jak chytře nastavit a efektivně využít svůj profil výzkumníka(Národní technická knihovna, 2024) Šilha Machová, HanaMáte ORCID iD, ale nevíte, jak z něj dostat maximum? Nebo ho ještě nemáte a chcete ho rychle a správně nastavit? Tato prezentace vám ukáže, jak ORCID využít ve vaší kariéře co nejefektivněji – nástroje pro propojení záznamů o publikacích s klíčovými databázemi a systémy, automatické aktualizace, vkládání afiliací apod. Naučíte se, jak správně nastavit viditelnost vašich záznamů, aby byl váš výzkum snadno dohledatelný. Praktické tipy a triky vám pomohou optimalizovat profil ORCID a ušetřit čas při jeho správě.Publikace Otevřený přístup Introduction into AI tools for academia(National Library of Technology, 2024) Urban, AdamThis presentation provides an introductory exploration into generative AI tools and their practical applications within academic research. Attendees will gain insight into the capabilities of prompt-based searches, enabling efficient and precise information retrieval. Additionally, the session will cover mapping tools that facilitate data visualization and analysis, and delve into text analysis techniques, demonstrating how AI can streamline and enhance content evaluation and interpretation.Publikace Otevřený přístup How long might an average student take to put out a respectable manuscript? Given that the student is a first-time author.(National Library of Technology, 2024) Krueger, StephanieThe presentation gives an overview of the process of getting one’s first article ready for publication. This presentation serves as the basis for a video from the Academic Writing Q&A series that was created as a supplement to the My First Scientific Article webinar. The presentation emphasizes the importance of pre-writing preparation and post-draft revision depending on the type of article intended and advises on how to schedule the time needed for both. The content is useful for Early Career Researchers and for everyone who is interested in scholarly communication and publishing.Publikace Otevřený přístup How do I manage my time organization for writing, and where do I start?(National Library of Technology, 2024) Krueger, StephanieThe presentation describes how to manage the process of writing up research for publication. This presentation serves as the basis for a video from the Academic Writing Q&A series that was created as a supplement to the My First Scientific Article webinar. The presentation emphasizes the need to plan ahead, to schedule regular periods of uninterrupted writing, and to be methodical in managing citations. The content is useful for Early Career Researchers and for everyone who is interested in scholarly communication and publishing.Publikace Otevřený přístup While writing a current research article, can we write and publish in smaller parts as ongoing research?(National Library of Technology, 2024) Krueger, StephanieThe presentation considers the idea of piecemeal publication of ongoing research. This presentation serves as the basis for a video from the Academic Writing Q&A series that was created as a supplement to the My First Scientific Article webinar. The presentation considers the constraints of work-in-progress publication and advises on other methods of presentation of preliminary results. The content is useful for Early Career Researchers and for everyone who is interested in scholarly communication and publishing.Publikace Otevřený přístup Do you choose the journal when you have all results or during the experiments?(National Library of Technology, 2024) Krueger, StephanieThe presentation advises on when to choose the journals suitable for publishing one’s research. This presentation serves as the basis for a video from the Academic Writing Q&A series that was created as a supplement to the My First Scientific Article webinar. The presentation advocates identifying target journals early, ideally at the design stage. The content is useful for Early Career Researchers and for everyone who is interested in scholarly communication and publishing.Publikace Otevřený přístup What are predatory journals? How do you recognize them, or have you had any experience with them?(National Library of Technology, 2024) Krueger, StephanieThe presentation deals with the topic of predatory journals. This presentation serves as the basis for a video from the Academic Writing Q&A series that was created as a supplement to the My First Scientific Article webinar. The presentation focuses on how predatory journals operate, how to recognize them, and how to avoid publishing in them. The content is useful for Early Career Researchers and for everyone who is interested in scholarly communication and publishing.Publikace Otevřený přístup How do journal editors decide what is published and what isn’t?(National Library of Technology, 2024) Krueger, StephanieThe presentation describes the processes that typically follow article submission. This presentation serves as the basis for a video from the Academic Writing Q&A series that was created as a supplement to the My First Scientific Article webinar. This presentation highlights the critical issues the author needs to take into account during the writing or peer review process that are essential to publishing. The content is useful for Early Career Researchers and for everyone who is interested in scholarly communication and publishing.Publikace Otevřený přístup How do I choose a journal to publish in?(National Library of Technology, 2024) Krueger, StephanieThe presentation deals with the choice of an appropriate scientific journal to publish in. This presentation serves as the basis for a video from the Academic Writing Q&A series that was created as a supplement to the My First Scientific Article webinar. The presentation includes recommendations for journal selection and questions needed to help thinking through the details. The content is useful for Early Career Researchers and for everyone who is interested in scholarly communication and publishing.Publikace Otevřený přístup Do you have any tips, seminars, and so on for learning how to write in scientific English for articles and other scholarly publications?(National Library of Technology, 2024) Krueger, StephanieThe presentation provides advice on where to learn and practice academic English both in person (in Prague, Czech Republic) and online. This presentation serves as the basis for a video from the Academic Writing Q&A series that was created as a supplement to the My First Scientific Article webinar. The content is useful for Early Career Researchers and for everyone who is interested in scholarly communication and wishes to improve their writing skills.Publikace Otevřený přístup How do I confidently present my research results? How do I overcome stage fright? How do I answer questions after my presentation?(National Library of Technology, 2024) Krueger, StephanieThis presentation tackles the question of how to avoid stage fright while presenting research results live as well as online. This presentation serves as the basis for a video from the Academic Writing Q&A series that was created as a supplement to the My First Scientific Article webinar. The presentation gives useful tips on how to build up confidence, including a link to further resources. It stresses the need for advance preparation, and advocates group practice sessions. The content is useful for Early Career Researchers and for everyone who is interested in scholarly communication and in improving their presentation skills.